Verkeersbesluit tot het instellen van onverplichte fietspaden en voetpaden in Park Lingezegen te Elst

DeElstgids.nl kreeg de volgende bekendmaking binnen: Verkeersbesluit tot het instellen van onverplichte fietspaden en voetpaden in Park Lingezegen te Elst.

Meer informatie over deze bekendmaking:

Ons kenmerk: 16BWB00126Burgemeester en wethouders van de gemeente Overbetuwe;Gelet op•artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de Provincie of een waterschap;•artikel 15, lid 1 van de WVW 1994 ingevolge de plaatsing van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;•artikel 15, lid 2 van de WVW 1994 ingevolge maatregelen op de weg tot het aanbrengen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking van het aantal weggebruikers dat van een weggedeelte gebruik kan maken, geschieden krachtens een verkeersbesluit;•artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) ingevolge het verwijderen van borden B6, G7, en G13, alsmede het aanbrengen van haaietanden op het wegdek, moet geschieden krachtens een verkeersbesluit;•artikel 24 van het BABW ingevolge verkeersbesluiten worden genomen na overleg met een gemachtigde van de korpschef van de politie;Aanleiding•In het gebied tussen Arnhem, Elst, Bemmel en Nijmegen wordt gewerkt aan de realisatie van landschapspark Park Lingezegen. Dit park bestaat uit vijf deelgebieden met elk een eigen thema. Het hele park heeft een uitgesproken recreatief karakter, met daarin op diverse plaatsen ook recreatieve bestemmingen. Voor voetgangers en fietsers zijn diverse paden aangelegd die het gebied doorkruisen en voor hen optimaal ontsluiten.Overwegende dat•Park Lingezegen een park is in een landschappelijk omgeving tussen Elst en Arnhem;•dit besluit ingaat op de situatie in deelgebied De Park;•het gebied een recreatieve functie vervult, waarbinnen ook een aantal specifieke bestemmingen zijn gelegen;•het gebied dan ook voornamelijk een verblijfsfunctie heeft waar rust en in stilte genieten van de natuur voorop staat;•doorgaand autoverkeer niet mogelijk is;•er wel een klein aantal rijbanen is voor motorvoertuigen die naar de diverse bestemmingen leiden, alsmede enkele wegen voor lokaal verkeer in de parkomgeving (groenonderhoud) en hulpdiensten;•binnen het park dan ook veel ruimte is voor wandelaars en (brom)fietsers;•voor die doelgroepen in het park een aantal paden is aangelegd;•een tweetal paden uitdrukkelijk bestemd is voor voetgangers;•deze paden rondom een hondenuitlaatzone zijn aangelegd net ten noorden van Landerij De Park;•handhaven hier lastig is en de kans dus bestaat dat ook fietsers van de paden gebruik gaan maken;•er niettemin naar wordt gestreefd ook voetgangers binnen het park een eigen plek te geven;•hiertoe een verplicht voetpad wordt ingesteld op de paden rondom de hondenuitlaatplaats door het plaatsen van borden G7 uit bijlage 1 van het RVV 1990;•deze doelgroep daarmee zoveel als mogelijk is wordt gefaciliteerd;•voetgangers daarnaast te allen tijde van de fietspaden gebruik kunnen maken, voor zover geen wandelpaden aanwezig zijn;•ook voor fietsers een aantal fietspaden in het park zijn aangelegd;•deze paden aansluiten op bestaande infrastructuur in de omliggende omgeving;•om zoveel mogelijk te voorkomen dat bromfietsers van de fietspaden gebruik gaan maken onverplichte fietspaden worden ingesteld;•hiermee de rust in het gebied beter geborgd is;•dit betekent dat fietsers ook van andere wegen in het gebied gebruik mogen maken, met uitzondering van de wandelpaden;•gemotoriseerd verkeer en bromfietsers niet zijn toegestaan op deze paden en snorfietsers er alleen met uitgeschakelde motor gebruik van mogen maken;•hiertoe op de volgende locaties borden G13 uit bijlage 1 van het RVV 1990 worden geplaatst:∘ten noorden van Landerij De Park bij de aansluiting naar de wijk Schuytgraaf-Zuid in Arnhem;∘drie kruispunten ter hoogte van Landerij De Park op de weg De Park;∘ten oosten van Landerij De Park;∘twee kruispunten met de 1e Weteringsewal;•plaatsen van borden G14 (einde onverplicht fietspad) in dit geval niet nodig is omdat duidelijk is dat de weg overgaat in een ander regime;•het in alle gevallen namelijk wegen betreft waar ook gemotoriseerd verkeer is toegestaan, en deze ook als zodanig zijn ingericht;•vanwege de grote profielbreedte op de locatie ten noorden van Landerij De Park, aanvullend ook drie paaltjes worden geplaatst;•het aantal categorieën weggebruikers dat van de weg gebruik kan maken daarmee wordt beperkt;•de middelste paal verwijderbaar is waardoor hulpdiensten of leveranciers de Landerij ook via de noordzijde kunnen bereiken;•overig gemotoriseerd verkeer de weg niet mag gebruiken;•fietsers net ten zuiden van Landerij De Park de rijbaan voor gemotoriseerd verkeer kruisen;•om de verblijfsfunctie in het gebied te benadrukken fietsers op die plek voorrang genieten op gemotoriseerd verkeer;•daartoe borden B6 worden geplaatst in combinatie met haaietanden op het wegdek;•de fietspaden daarnaast op twee punten de 1e Weteringsewal kruisen, een weg waar maximaal 60 km/h mag worden gereden;•om de verkeersveiligheid voor fietsers te waarborgen fietsers op die specifieke plekken voorrang moeten verlenen aan gemotoriseerd verkeer;•ook daar borden B6 worden geplaatst in combinatie met haaietanden op het wegdek;∘op de 1e Weteringsewal daarnaast borden B3 worden geplaatst;∘bij de kruisingen met de 1e Weteringsewal de oversteek voor fietsers op een drempel wordt gelegd;∘drempels een duidelijke attentiewaarde hebben door de specifieke markering;∘hiermee gemotoriseerd verkeer de (brom)fietspaden met een lagere snelheid kruist wat de veiligheid voor die doelgroep ten goede komt;∘hiermee ook duidelijk wordt gemaakt dat gemotoriseerd verkeer te gast is in dit gebied;∘om de attentiewaarde van de oversteekpunten op de 1e Weteringsewal verder te verhogen ook borden J24 (opgelet: fietsers) worden geplaatst aan weerszijden van beide kruispunten;∘het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;∘de bovenvermelde maatregelen worden genomen op basis van artikel 2 van de WVW 1994 om de veiligheid op de weg te verzekeren en voor het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;∘Park Lingezegen buiten de bebouwde kom ligt en in eigendom, beheer en onderhoud is bij de gemeente Overbetuwe; •overeenkomstig artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met een gemachtigde van de korpschef van de politie en dat positief is geadviseerd;nemen, gelet op het voorgaande, de volgendeB E S L U I T E N :1.een verplicht voetpad in te stellen op de paden rondom de hondenuitlaatzone ten noorden van Landerij De Park door het plaatsen van borden G7 uit bijlage 1 van het RVV 1990;2.een onverplicht fietspad in te stellen, door het plaatsen van borden G13 uit bijlage 1 van het RVV 1990, op de volgende paden en wegen:a.het pad ten noorden van Landerij De Park bij de aansluiting naar de wijk Schuytgraaf-Zuid in Arnhem;b.de paden ten zuiden en zuidoosten van Landerij De Park;c.de paden ten westen en noordwesten van Landerij De Park;d.de paden ten zuiden van de 1e Weteringsewal;3.fietsverkeer voorrang te geven op gemotoriseerd verkeer, door het plaatsen van borden B6 uit bijlage 1 van het RVV 1990 en het aanbrengen van haaietanden op het wegdek, op drie oversteeklocaties net ten zuiden van Landerij De Park op de weg De Park;4.gemotoriseerd verkeer voorrang te geven op fietsverkeer, door het plaatsen van borden B3 en B6 uit bijlage 1 van het RVV 1990 en het aanbrengen van haaietanden op het wegdek twee oversteeklocaties op de 1e Weteringsewal;5.het aantal categoriën weggebruikers dat van de weg ten noorden van Landerij De Park gebruik kan maken te beperken door het plaatsen van een fysieke afscheiding in de vorm van drie paaltjes;6.de bebording en markering aan te brengen zoals aangegeven op de bij dit verkeersbesluit behorende situatietekening;Aldus besloten in de vergadering van 6 december 2016.Burgemeester en wethouders,de gemeentesecretaris, de burgemeester,drs C.W.W. van den Berg. drs A.S.F. van Asseldonk.Dit besluit wordt bekendgemaakt in De Betuwe en gepubliceerd in de Staatscourant.Niet mee eens?Bent u het met het besluit niet eens? Dan kunt u bezwaar maken. In dat geval adviseren wij u om eerst telefonisch contact met ons op te nemen. We nemen dan samen met u het besluit door. U kunt hiervoor bellen naar (0481) 362300.Wilt u na dit gesprek nog bezwaar maken? Stuur dan een bezwaarschrift naar burgemeester en wethouders van de gemeente Overbetuwe. Zorgt u ervoor dat u het bezwaarschrift indient binnen zes weken na de dag waarop het besluit is verzonden.Daarmee voorkomt u dat wij uw bezwaarschrift niet meer kunnen behandelen.Het bezwaarschrift kunt u sturen naar het volgende adres: Antwoordnummer 175, 6660 VB in Elst. Zet in uw bezwaarschrift:•uw naam, adres en (mobiele) telefoonnummer;•de datum en een omschrijving van dit besluit;•waarom u het niet eens bent met dit besluit.Vergeet u ook niet uw bezwaarschrift te ondertekenen!U kunt ook via www.overbetuwe.nl bezwaar maken. U heeft dan wel uw DigiD nodig. Kijk daarvoor onder ‘Alle formulieren’ op de homepage van de website en kies ‘bezwaar indienen’.Voorlopige voorzieningSoms kunt u niet wachten op het besluit over uw bezwaarschrift. U kunt dan bij de Voorzieningenrechter bij de rechtbank Gelderland om een voorlopige voorziening vragen. Dat kan alleen als u een bezwaarschrift heeft ingediend. Het adres van de rechtbank Gelderland is: Postbus 9030, 6800 EM in Arnhem. Houdt u er rekening mee dat u hiervoor moet betalen!Over hoeveel u moet betalen, kan de rechtbank u nader informeren.Digitaal voorlopige voorziening vragenU kunt ook digitaal om een voorlopige voorziening vragen via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Hiervoor moet u een elektronische handtekening (DigiD) hebben. Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.

 

Onderwerp: Verkeer | Organisatie en beleid, officielepublicaties uit categorie officielepublicaties/stcrt/2016.

Dit artikel verscheen op deElstgids.nl op 10-05-2024.

Laat dit artikel viral gaan in Elst, deel het met je vrienden!

Auteur

Foto van Redactie deElstgids.nl
Redactie deElstgids.nl

Weet wat er speelt in jouw buurt. Wij krijgen van de gemeente altijd als eerste de laatste vergunning aanvragen & andere bekendmakingen. Wij delen deze met onze lezers.

  1. Bekendmakingen elst
  2. stcrt-2016-68319

Gerelateerde berichten