Verkeersbesluitafsluiten van de Kerkstraat Elst voor doorgaand gemotoriseerd verkeer

DeElstgids.nl kreeg de volgende bekendmaking binnen: Verkeersbesluitafsluiten van de Kerkstraat Elst voor doorgaand gemotoriseerd verkeer.

Meer informatie over deze bekendmaking:

Ons kenmerk: 16BWB00099Burgemeester en wethouders van de gemeente Overbetuwe;Gelet op•artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de Provincie of een waterschap;•artikel 15, lid 2 van de WVW 1994 ingevolge het aanbrengen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregel leidt tot een beperking van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg gebruik kan maken, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;•artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) ingevolge het plaatsen van een fysieke afsluiting in de vorm van een paal in het wegdek moet geschieden krachtens een verkeersbesluit;•artikel 24 van het BABW ingevolge verkeersbesluiten worden genomen na overleg met (de gemandateerde van) de korpschef van de politie;Aanleiding•Het gebied tussen Arnhem en Nijmegen is aangewezen als Rijksbufferzone, een zone waarin geen verstedelijking meer mag plaatsvinden en waar wordt gewerkt aan verbetering van de omgevingskwaliteit. Die verbetering van de omgevingskwaliteit is vormgegeven in het plan ‘Park Lingezegen’. De gemeenten Overbetuwe en Lingewaard hebben, omdat het plan grondgebied van beide gemeenten beslaat, een intergemeentelijke structuurvisie ontwikkeld waarin vijf deelgebieden zijn gedefinieerd. Dit zijn: De Park, Waterrijk, Landbouwland, De Buitens en De Woerdt. In de structuurvisie komt duidelijk naar voren dat elk van de deelgebieden een recreatieve en ecologische doelstelling heeft. Voor elk van de deelgebieden is dit uitgewerkt in specifieke maatregelen.•Deelgebied Waterrijk, gelegen aan de noordoost zijde van Elst, is een gebied waar verblijven centraal staat en waar alleen bestemmingslocaties liggen zoals een golfbaan en een buitensportterrein. Ook wordt in het gebied natuur ontwikkeld. Mede vanwege deze karakteristieken is doorgaand verkeer niet gewenst.Overwegende dat:•deelgebied Waterrijk omsloten wordt door de Rijksweg Noord, de bebouwde kom van Arnhem, het Patrouille Pad Zuid en 1e Weteringsewal/Lingewal;•deelgebied Waterrijk is aangewezen als Ecologische Hoofd Structuur;•dit betekent dat er ten opzicht van de huidige situatie een significante landschappelijke omvorming zal gaan plaatsvinden waarin de aanwezigheid van water een grote rol zal spelen;•in de intergemeentelijke structuurvisie van Park Lingezegen (februari 2010) is opgenomen dat in verband met verkeersveiligheid en versterking van de recreatieve beleving van rust en ruimte dit plangebied autoluw wordt gemaakt;•op dit moment drie wegen het plangebied van noord naar zuid doorkruisen:•aan de westzijde de Kerkstraat, die de Rijkerswoerdsestraat en de 1e Weterinsgewal met elkaar verbindt;•aan de oostzijde de Kampsestraat die de Rijkerswoerdsestraat en de Lingewal met elkaar verbindt;•midden in het plangebied snelweg A325.•snelweg A325 vanwege de onmiskenbaar belangrijke verbindende en ontsluitende functie voor zowel Arnhem en Nijmegen als Elst en Bemmel buiten de plannen voor het autolow maken van het gebied blijft;•de Kerkstraat echter wel autoluw gemaakt kan worden;•in het structuurplan wordt gekozen voor een autoluw gebied op wegen waar dat mogelijk is;•aangezien het autoverkeer een (te) dominante rol speelt op de wegen en de wegen vaak smalle profielen hebben, is dit onwenselijk voor (recreatief) fietsverkeer;•in het verkeersbeleid voor Park Lingezegen is ingestoken op het verbeteren van de bereikbaarheid en verkeersveiligheid, waarbij de leefbaarheid versterkt wordt;•een onderdeel hiervan is het laten afwikkelen van autoverkeer op de bestaande hoofdwegen en het onaantrekkelijk maken van de overige wegen voor autoverkeer;•het gebied verder wel bereikbaar moet blijven voor gemotoriseerd verkeer, maar dat er geen doorgaand gemotoriseerd verkeer in het gebied meer kan plaatsvinden;•ten behoeve van het landschappelijke karakter het wel gewenst is om doorgaand langzaam verkeer te behouden en te versterken;•het autoluw maken van de Kampsestraat in een apart besluit wordt beschreven;•men via de Kerkstraat toegang heeft tot vijf percelen:•drie locaties met agrarische bestemming (waaronder boerderijwinkel De Fruitben);•buitensportlocatie Van Amerongen;•golfterrein Pitch&Putt Golf Elst;•autoluw maken van de Kerkstraat kan gebeuren door de weg af te sluiten voor gemotoriseerd verkeer;•de rijbaan in de zuidelijke helft ongeveer 3,5 meter breed is en in de noordelijkhe helft ongeveer 2,6 meter breed;•met deze breedtes het gemotoriseerd verkeer bij een tegenligger altijd ruim door de berm moet rijden en dat dit ongewenst is;•de mogelijkheid tot afsluiten ondersteund wordt door tellingen van intensiteit die in 2013 zijn uitgevoerd;•de tellingen laten zien dat slechts een zeer beperkt aantal voertuigen van de Kerkstraat gebruik maakt;•dit concreet betekent dat per etmaal maximaal 228 voertuigen per richting gebruik maken van de Kerkstraat;•afsluiten van een weg kan worden gedaan door een fysieke afsluiting of door het plaatsen bord C1 (geslotenverklaring) uit bijlage 1 van het RVV 1990, die laatste eventueel in combinatie met een onderbord met de tekst “uitgezonderd bestemmingsverkeer”;•het plaatsen van bord C1 (geslotenverklaring) met onderbord slechts in beperkte mate te handhaven is;•voertuigen daarnaast altijd de mogelijkheid hebben om het bord te negeren;•het afsluiten van de weg voor doorgaand verkeer ook mogelijk is door het plaatsen van een fysieke afsluiting in de vorm van een paal;•dit als nadeel heeft dat er een paar keer per maand vrachtverkeer van en naar huisnummer 8 rijdt en dit vrachtverkeer dan moet keren;•een paaltje weliswaar door iemand met een sleutel neergeklapt kan worden, maar deze na het voorbijrijden ook weer omhooggezet moet worden;•bij het realiseren de bewoners een sleutel willen hebben en dat steeds meer weggebruikers ook een sleutel in bezit hebben;•Zowel de toepassing van borden als bij de toepassing van een paaltje nadelen kleven;•In deze wordt gezocht naar de meest werkbare oplossing waarbij ook het doorgaande verkeer zoveel mogelijk wordt tegengegaan;•een ander belangrijk aspect in deze is dat Park Lingezegen een eigen toezichthouder/BOA heeft en dat deze ook bevoegd is om te handhaven op afsluitingen met bord C1 uit bijlage 1 van het RVV1990, maar alleen in het kader van openbare orde;•de afsluiting van de Kerkstraat ook wordt gedaan vanwege de leefbaarheid zoals opgenomen in de Structuurvisie;•er verder een preventieve werking uit gaat als een toezichthouder regelmatig ter plaatse is;•de afsluiting van de Kerkstraat, thv de 1e Weteringsewal, kenbaar wordt gemaakt door bij bord C1 onderbord OB108 (uitgezonderd bestemmingsverkeer) en OB54 (uitgezonderd (brom)fietsers) te plaatsen;•tussen huisnummer 8 en de Rijkerswoerdsestraat de afsluiting kenbaar gemaakt wordt door borden C1 en onderbord OB54 (uitgezonderd (brom)fietsers);•er ook nog een bord L8 nabij de kruising 1e Weteringsewal word geplaatst omdat bestemmingsverkeer niet verder door mag rijden;•met het instellen van een doodlopende weg doorgaand verkeer geweerd wordt uit het gebied wat voor een veel rustiger straatbeeld zorgt, daarmee bijdragend aan de gewenste recreatieve beleving van rust en ruimte in het gebied;•doorgaand verkeer op de route Elst - Arnhem vv en goed alternatief heeft in de Rijksweg Noord;•doorgaand verkeer op de route Bemmel – Arnhem vv een alternatief heeft via de Heuvelsestraat en Azalealaan;•de percelen die aan de Kerkstraat zijn gelegen bereikbaar blijven voor verkeer;•beide ingangen van het golfterrein (hoofdingang en achteringang) alleen nog via de Rijkerswoerdsestraat bereikbaar is;•dit vanwege de ligging aan de noordzijde van het gebied ook de meest voor de hand liggende ontsluitingsweg is;•zij daarnaast hoofdzakelijk spelers uit Arnhem aantrekken;•buitensportlocatie Van Amerongen en de drie locaties met agrarische bestemming via de 1e Weteringsewal bereikbaar blijven;•door aanbrengen van de fysieke afsluiting niettemin de kans bestaat dat bezoekers van een van deze bestemmingen moeten omrijden;•de buitensportlocatie vanwege de ligging middenin het gebied hiervan in theorie de meeste last kan ondervinden;•de Rijksweg Noord die ten oosten van de Kerkstraat ligt daarvoor gebruikt kan worden;•gebruiken van die route een extra afstand van 2 kilometer inhoudt met een omrijtijd van ongeveer vier minuten;•met de betrokkenen over deze maatregel overleg is gevoerd;•de meeste belanghebbenden geen bezwaar hebben tegen deze maatregel;•De bedrijven Van Amerongen en Pitch&Putt positief zijn over instellen van de maatregel omdat door het sterk verlagen van de verkeersintensiteit de omgeving van de terreinen veiliger worden en zij toch bereikbaar blijven;•alleen de bewoner van Kerkstraat 8 enige problemen heeft met de maatregel;•dit ligt in het feit dat een aantal keer per jaar een vrachtwagen het terrein oprijdt;•uitrijden van het terrein het makkelijkst gaat door achteruit te rijden en via de Rijkerswoerdsestraat het gebied te verlaten;•dit door afsluiting van de Kerkstraat lastiger zal worden;•hierover overleg is gevoerd met de bewoner;•de afsluiting met paal is gewijzigd in een afsluiting met borden en wel zodanig dat er op een stuk geen bestemmingsverkeer is toegestaan, maar alleen fietsers en bromfietsers;•de consequenties van de afsluiting voor eigenaren en bewoners dus minimaal is en voor enkelen zelfs een meerwaarde heeft;•een deel van de bezoekers van de percelen straks zal moeten omrijden vanwege de afsluiting;•de bewoners hebben ingestemd met het afsluiten van de Kerkstraat met borden;•dit een overkomelijke situatie is, omdat bewoners veelal gebruik maken van de ingang aan de 1e Weteringsewal en eventueel omrijden niet veel extra tijd en afstand kost;•de gemeente ook voor deze groep de afweging heeft gemaakt tussen enerzijds een ongehinderde bereikbaarheid voor gemotoriseerd verkeer van alle percelen en anderzijds de recreatieve waarde van het gebied en de verkeersveiligheid die met een afsluiting extra waarde krijgt;•het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;•de bovenvermelde maatregelen worden genomen op basis van artikel 2 van de WVW 1994 om de veiligheid op de weg te verzekeren en om weggebruikers en passagiers te beschermen; •daarnaast bovenvermelde maatregelen worden genomen op basis van artikel 2 van de WVW om de door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden te beperken;•de Kerkstraat in eigendom, beheer en onderhoud zijn bij de gemeente Overbetuwe;•overeenkomstig artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met de gemandateerde van de korpschef van de politie;nemen, gelet op het voorgaande, de volgendeB E S L U I T E N :1.de Kerkstraat te Elst af te sluiten voor doorgaand gemotoriseerd verkeer door het plaatsen van borden C1 uit bijlage 1 van het RVV1990 met onderbord ‘uitgezonderd bestemmingsverkeer en fietsers en bromfietsers’;2.het parkeerverbod in de Kerkstraat op te heffen door het verwijderen van borden E1 uit bijlage 1 van het RVV1990;3.de verkeerstekens aan te brengen zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende situatietekening.Aldus besloten in de vergadering van dinsdag 6 september 2016.Burgemeester en wethouders,de gemeentesecretaris, de burgemeester,drs C.W.W. van den Berg. drs A.S.F. van Asseldonk.Dit besluit wordt bekendgemaakt in De Betuwe en gepubliceerd in de Staatscourant.Niet mee eens?Ben je het met het besluit niet eens? Dan kun je bezwaar maken. In dat geval adviseren wij je om eerst telefonisch contact met ons op te nemen. We nemen dan samen met je het besluit door. Je kunt hiervoor bellen naar (0481) 362300.Wil je na dit gesprek nog bezwaar maken? Stuur dan een bezwaarschrift naar burgemeester en wethouders van de gemeente Overbetuwe. Zorg je ervoor dat je het bezwaarschrift indient binnen zes weken na de dag waarop het besluit is verzonden.Daarmee voorkom je dat wij je bezwaarschrift niet meer kunnen behandelen.Het bezwaarschrift kun je sturen naar het volgende adres: Antwoordnummer 175, 6660 VB in Elst. Zet in je bezwaarschrift:•je naam, adres en (mobiele) telefoonnummer;•de datum en een omschrijving van dit besluit;•waarom je het niet eens bent met dit besluit.Vergeet je ook niet je bezwaarschrift te ondertekenen!U kunt ook via www.overbetuwe.nl bezwaar maken. U heeft dan wel uw DigiD nodig. Kijk daarvoor onder ‘Alle formulieren’ op de homepage van de website en kies ‘bezwaar indienen’.Voorlopige voorzieningSoms kun je niet wachten op het besluit over je bezwaarschrift. Je kunt dan bij de Voorzieningenrechter bij de rechtbank Gelderland om een voorlopige voorziening vragen. Dat kan alleen als je een bezwaarschrift hebt ingediend. Het adres van de rechtbank Gelderland is: Postbus 9030, 6800 EM in Arnhem. Houd er rekening mee dat je hiervoor moet betalen!Over hoeveel je moet betalen, kan de rechtbank je nader informeren.Digitaal voorlopige voorziening vragenJe kunt ook digitaal om een voorlopige voorziening vragen via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Hiervoor moet je een elektronische handtekening (DigiD) hebben. Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.Afschrift aan: Politie Divisie Executieve Ondersteuning Afd. verkeersadvisering

 

Onderwerp: Verkeer | Organisatie en beleid, officielepublicaties uit categorie officielepublicaties/stcrt/2016.

Dit artikel verscheen op deElstgids.nl op 10-05-2024.

Laat dit artikel viral gaan in Elst, deel het met je vrienden!

Auteur

Foto van Redactie deElstgids.nl
Redactie deElstgids.nl

Weet wat er speelt in jouw buurt. Wij krijgen van de gemeente altijd als eerste de laatste vergunning aanvragen & andere bekendmakingen. Wij delen deze met onze lezers.

  1. Bekendmakingen elst
  2. stcrt-2016-47955

Gerelateerde berichten