DeElstgids.nl kreeg de volgende bekendmaking binnen: Definitief besluit voor het onttrekken aan de openbaarheid van (delen van) wegen rondom Elst Centraal.
Meer informatie over deze bekendmaking:
Ons kenmerk: 16bwb00067Burgemeester en wethouders van de gemeente Overbetuwe;Gelet op•Artikel 9 van de Wegenwet, met betrekking tot het onttrekken aan de openbaarheid van een weg, wat geschiedt door een besluit van de gemeenteraad;•Het delegatiebesluit van de gemeente Overbetuwe, van 1 november 2010, met betrekking tot het delegeren van de bevoegdheid tot het onttrekken van een weg aan de openbaarheid, van de gemeenteraad naar het college van burgemeester en wethouders;•het faseringsplan “Woonrijp maken stationsgebied Elst”, van 22 februari 2016;•inrichtingsplan Elst Centraal;Aanleiding•De gemeente Overbetuwe start op korte termijn met de uitvoering van het inrichtingsplan ‘Elst Centraal’. Hiertoe wordt de directe omgeving van station Elst aangepakt, waarbij wegen, fietspaden en groen worden heringericht. Dit vindt plaats in negen opeenvolgende fasen. Door de werkzaamheden wordt steeds een deel van het openbare gebied opgebroken, waardoor verkeer niet zoals in de huidige situatie kan doorstromen. Dit betekent ook dat een aantal van de bestaande wegen in de toekomstige situatie niet terugkomt in de openbare ruimte en aan de openbaarheid wordt onttrokken.Overwegende dat:∘Station Elst aan de oostzijde van de kern Elst is gelegen;∘de directe omgeving van het station en toeleidende wegen in 2016 worden heringericht;∘hierbij de wegenstructuur, routering en voorrangssituaties in het gebied worden aangepast;∘de grootste wijziging plaatsvindt in het afwikkelen van fietsverkeer en autoverkeer rondom het station;∘aan de noordzijde van het station een onderdoorgang voor langzaamverkeer wordt aangelegd;∘aan de zuidzijde van het station een onderdoorgang voor gemotoriseerd verkeer wordt aangelegd;∘de herstructurering plaatsvindt in negen opvolgende fasen, vastgelegd in het faseringsplan van 22 februari 2016, opgesteld door Traffic Service Nederland;∘door deze werkzaamheden een aantal van de in de huidige situatie aanwezige wegen in de toekomst niet meer als zodanig bestaat of ontoegankelijk is;∘de tijdelijke spoorwegovergang verdwijnt naar aanleiding van eisen van ProRail over doorstroming op het spoornet rondom Elst;∘ter hoogte van de spoorwegovergang uit veiligheidsoverwegingen langzamer gereden moest worden door treinen;∘toenemende drukte op het spoor in combinatie met een lage snelheid van treinen zou zorgen voor teveel vertraging;∘een nieuwe onderdoorgang voor gemotoriseerd verkeer wordt aangelegd ten zuiden van het station alsmede op de Rijksweg Noord;∘de onderdoorgang ten zuiden van het station een verlenging van de Van Oldenbarneveldtstraat behelst, alsmede de aanleg van de Spoorlaan;∘die verbinding ook veiliger is dan de bestaande gelijkvloerse kruising;∘in combinatie met de fietsonderdoorgang ten noorden van het station een oost-west verbinding voor alle verkeer beschikbaar blijft;∘doorgaand verkeer daarmee voldoende mogelijkheid wordt geboden het spoor te passeren op andere locaties;∘de toegang naar Heinz in overleg met hen is voorzien op de TEOstraat;∘bevoorradend verkeer ook via die weg kan leveren;∘de zijtak van de Oude Aamsestraat, die tot vorig jaar werd gebruikt voor vrachtvervoer van en naar Heinz, dan ook niet meer nodig is;∘op die plek in de toekomstige situatie de onderdoorgang voor gemotoriseerd verkeer en bromfietsers wordt aangelegd;∘de ruimte die nu wordt ingenomen door het gedeelte van de Nieuwe Aamsestraat tussen Regenboog en Van Heemskerkstraat in de toekomst deels tot voetgangersgebied wordt omgevormd en wordt gebruikt om de fietsonderdoorgang te realiseren;∘dit de weggedeelten van de oude spoorwegovergang met toeleidende wegen betreft, alsmede de tijdelijke spoorwegovergang met toeleidende wegen;∘die weggedeelten in de toekomstige situatie komen te vervallen;∘de Regenboog tussen Meiregen en Nieuwe Aamsestraat verlegd wordt naar het oosten;∘daarmee een alternatieve noord-zuid verbinding wordt gerealiseerd;∘het oude tracé van de Regenboog, tussen Meiregen en Nieuwe Aamsestraat komt te vervallen;∘de volgende (delen van) wegen dan ook aan de openbaarheid worden onttrokken;a.Nieuwe Aamsestraat, voor zover gelegen tussen Regenboog en Van Heemskerkstraat (oude tracé);b.Regenboog, voor zover gelegen tussen Meiregen en Nieuwe Aamsestraat (oude tracé);c.de zijtak van de Oude Aamsestraat tussen Oude Aamsestraat en leveranciersingang van H.J. Heinz BV;∘na afronding van de werkzaamheden, wanneer de onderdoorgangen voor gemotoriseerd – en fietsverkeer worden opengesteld, de onttrekking aan de openbaarheid van de genoemde wegen in werking treedt;∘dit naar verwachting uiterlijk eind december 2016 is;∘het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;∘de in het besluit genoemde (delen van) wegen binnen de bebouwde kom van Elst liggen en in eigendom, beheer en onderhoud zijn bij de gemeente Overbetuwe;∘overeenkomstig artikel 9 van de Wegenwet dit besluit wordt genomen door de gemeenteraad van Overbetuwe;∘middels het delegatiebesluit van 1 november 2010 het nemen van dit besluit is gedelegeerd aan het college van burgemeester en wethouders;∘dit besluit, conform artikel 9, lid 2 van de Wegenwet, tevens wordt medegedeeld aan Gedeputeerde Staten van de provincie Gelderland;nemen, gelet op het voorgaande, de volgendeB E S L U I T E N :1.op basis van artikel 9 van de Wegenwet de volgende (delen van) wegen te onttrekken aan de openbaarheid:a.Nieuwe Aamsestraat, voor zover gelegen tussen Regenboog en Van Heemskerkstraat (het voetgangersgebied en de fietsonderdoorgang uitgezonderd);b.het oude tracé van de Regenboog, voor zover gelegen tussen Meiregen en Nieuwe Aamsestraat;c.de zijtak van de Oude Aamsestraat tussen Oude Aamsestraat en leveranciersingang van H.J. Heinz BV;2.de onttrekking aan de openbaarheid in werking treedt direct in werking na het openstellen van de onderdoorgangen onder het spoor voor gemotoriseerd- en fietsverkeer bij station Elst Centraal;Aldus besloten in de vergadering van 21 juni 2016.Burgemeester en wethouders,de gemeentesecretaris, de burgemeester,drs C.W.W. van den Berg. drs A.S.F. van Asseldonk.Dit besluit wordt bekendgemaakt in De Betuwe en gepubliceerd in de Staatscourant.Niet mee eens?Bent u het met de reactie op uw zienswijze niet eens? U kunt dan binnen 6 weken na de verzenddatum van dit besluit een beroepschrift sturen naar de rechtbank Gelderland, sector bestuursrecht, Postbus 9030, 6800 EM in Arnhem. U moet in uw beroepschrift uw naam en adres, de datum en een omschrijving van dit besluit zetten. Ook moet u zeggen waarom u het niet eens bent met het besluit. Vergeet ook niet uw beroepschrift te ondertekenen en een kopie van dit besluit mee te sturen!Voorlopige voorzieningSoms kunt u niet wachten op de uitspraak over uw beroepschrift. U kunt dan bij de Voorzieningenrechter bij de rechtbank Gelderland om een voorlopige voorziening vragen. Dat kan alleen als u een beroepschrift heeft ingediend. Het adres van de locatie Arnhem is: Postbus 9030, 6800 EM in Arnhem.Digitaal beroep instellen en voorlopige voorziening vragenU kunt ook digitaal beroep instellen en/of om een voorlopige voorziening vragen via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Hiervoor moet u een elektronische handtekening (DigiD) hebben. Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.Afschrift aan: Politie Divisie Executieve Ondersteuning Afd. verkeersadvisering
Onderwerp: Verkeer | Organisatie en beleid, officielepublicaties uit categorie officielepublicaties/stcrt/2016.
Dit artikel verscheen op deElstgids.nl op 10-05-2024.
Laat dit artikel viral gaan in Elst, deel het met je vrienden!
Auteur
Weet wat er speelt in jouw buurt. Wij krijgen van de gemeente altijd als eerste de laatste vergunning aanvragen & andere bekendmakingen. Wij delen deze met onze lezers.