DeElstgids.nl kreeg de volgende bekendmaking binnen: Verkeersbesluit voor het plaatsen van tijdelijke verkeersmaatregelen in fase 3 bij inrichtingsplan Elst Centraal.
Meer informatie over deze bekendmaking:
Ons kenmerk: 16bwb00039 Burgemeester en wethouders van de gemeente Overbetuwe; Gelet op • artikel 15, lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) ingevolge de plaatsing van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat, geschiedt krachtens een verkeersbesluit; • artikel 15, lid 2 van de WVW 1994, ingevolge de plaatsing en/of verwijdering van voorzieningen ter regeling van het verkeer geschieden krachtens een verkeersbesluit, indien de maatregel leidt tot een beperking en/of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg gebruik kan maken; • artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994 ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de Provincie of een waterschap; • artikel 12 van het BABW ingevolge het plaatsen van borden model C1, E1 en E10, uit bijlage 1 van het RVV 1990, moet geschieden krachtens een verkeersbesluit; • artikel 24 van het BABW ingevolge verkeersbesluiten worden genomen na overleg met een gemandateerde van de korpschef van de politie; • het faseringsplan “Woonrijp maken stationsgebied Elst”, van 22 februari 2016; Aanleiding •De gemeente Overbetuwe start op korte termijn met de uitvoering van het inrichtingsplan ‘Elst Centraal’. Hiertoe wordt de directe omgeving van station Elst aangepakt, waarbij wegen, fietspaden en groen worden heringericht. Dit vindt plaats in negen opeenvolgende fasen. Door de werkzaamheden wordt steeds een deel van het openbare gebied opgebroken, waardoor verkeer niet zoals in de huidige situatie kan doorstromen. Dit besluit gaat in op de te plaatsen verkeerstekens in fase 3. Overwegende dat: ∘ Station Elst aan de oostzijde van de kern Elst is gelegen; ∘ de directe omgeving van het station en toeleidende wegen in 2016 worden heringericht; ∘ hierbij de wegenstructuur, routering en voorrangssituaties in het gebied worden aangepast; ∘ de grootste wijziging plaatsvindt in het afwikkelen van fietsverkeer en autoverkeer rondom het station; ∘ aan de noordzijde van het station een onderdoorgang voor langzaamverkeer wordt aangelegd; ∘ aan de zuidzijde van het station een onderdoorgang voor gemotoriseerd verkeer wordt aangelegd; ∘ fietsverkeer tussen centrum en Nieuwe Aamsestraat in de toekomstige situatie een rechtstreekse verbinding heeft over de Johan de Wittstraat; ∘ woningen en aan de straat gelegen parkeervakken niettemin toegankelijk blijven voor gemotoriseerd verkeer; ∘ gemotoriseerd verkeer in de toekomstige situatie een oost-west verbinding heeft via de Van Oldenbarneveltstraat, Spoorlaan en Energieweg; ∘ verkeer via de auto-onderdoorgang ook naar de Regenboog en Nieuwe Aamsestraat kan rijden; ∘ de herstructurering plaatsvindt in negen verschillende fasen; ∘ deze fasen zijn vastgelegd in het faseringsplan “Woonrijp maken stationsgebied Elst”, van 22 februari 2016; ∘ per fase een vooraf afgebakend wegvak wordt aangepakt; ∘ voor elke fase tijdelijke verkeersmaatregelen worden genomen; ∘ dit besluit betrekking heeft op het plaatsen van tijdelijke verkeersmaatregelen in fase 3; ∘ fase 3 volgens planning uitgevoerd wordt in week 33 t/m 42 van 2016; ∘ de maatregel met betrekking tot instellen van een maximumsnelheid van 30 km/h op de Nieuwe Aamsestraat, zoals vastgesteld in het besluit voor tijdelijke maatregelen in fase 2, tijdens deze fase ook van kracht is; ∘ in deze fase gewerkt wordt aan het oostelijke deel van de Van Oldenbarneveltstraat; ∘ de Van Oldenbarneveltstraat wordt verlengd richting het zuiden, waarbij een deel van de Oude Aamsestraat komt te vervallen; ∘ bij deze werkzaamheden onder andere de volgende maatregelen worden genomen: a. het aanleggen van twee bushalten; b. het herstructureren van de doorsteek naar de Johan de Wittstraat en Groen van Prinsterenstraat; c. het vormgeven van het stationsplein; d. het herstructureren van het kruispunt met de Oude Aamsestraat; ∘ tijdens de genoemde werkzaamheden de wegen in het gebied niet gebruikt kunnen worden door normaal verkeer; ∘ de volgende (delen van) wegen dan ook worden afgesloten: a. het kruispunt Groen van Prinsterenstraat / Johan de Wittstraat, ; b. de Van Oldenbarneveltstraat ter hoogte van huisnummer 12, aanwonenden en fietsers uitgezonderd; c. de Van Oldenbarneveltstraat ter hoogte van huisnummer 16; d. het kruispunt De Grote Laak / Oude Aamsestraat; e. het kruispunt Spoorlaan / Van Oldenbarneveltstraat (ter hoogte van nieuwe onderdoorgang voor gemotoriseerd verkeer); f. de Nieuwe Aamsestraat op de kruising met de Spoorlaan, fietsers en bouwverkeer uitgezonderd; ∘ ter informatie bij de afsluitingen ook borden J16 (let op: werkzaamheden), uit bijlage 1 van het RVV 1990, worden geplaatst op de volgende locaties: a. Groen van Prinsterenstraat net ten noorden van het kruispunt met de Johan de Wittstraat; b. Van Oldenbarneveltstraat, net ten westen van huisnummer 6; c. De Oude Laak, er hoogte van huisnummer 5; d. Oude Aamsestraat, ter hoogte van huisnummer 14; e. zijtak van de Oude Aamsestraat, net ten zuiden van de bocht; f. Johan de Wittstraat, ter hoogte van huisnummer 31; ∘ fietsers op de Johan de Wittstraat “door het werk” kunnen rijden; ∘ dit naar verwachting tot enige overlast kan leiden, maar deze overlast in verhouding staat tot de uit te voeren werkzaamheden; ∘ om woningen en bedrijven aan De Grote Laak bereikbaar te houden verkeer over een platenbaan kan rijden van en naar de Stationsstraat; ∘ ten bate van de bereikbaarheid ook de paaltjes op de Oude Aamsestraat, ter hoogte van huisnummer 14, worden verwijderd; ∘ de Regenboog en Spoorlaan vanwege de werkzaamheden zoveel mogelijk moet worden vrijgehouden van geparkeerde voertuigen vanwege de busroute; ∘ geparkeerde voertuigen teveel belemmering zouden veroorzaken; ∘ op de Spoorlaan daarom een parkeerverbodzone wordt ingesteld stellen door het plaatsen van borden E1 (begin en einde) uit bijlage 1 van het RVV 1990 op de volgende locaties: a. net ten noorden van de kruising met de Energieweg; b. net ten zuiden van de kruising met de Meiregen; c. ter hoogte van Nieuwe Aamsestraat 26; ∘ aan de westzijde van de Spoorlaan een kiss en ride strook wordt aangelegd waar maximaal 15 minuten geparkeerd mag worden; ∘ deze strook specifiek bedoeld is om een mogelijkheid te bieden reizigers te halen en brengen van en naar het station; ∘ op de kiss en ride strook een parkeerschijfzone wordt ingesteld door het plaatsen van bord E4 met onderbord; ∘ hiermee een plek wordt geboden voor het halen en brengen van reizigers van en naar het station; ∘ net ten noorden van de kiss en Ride strook ook twee tijdelijke bushalten worden aangelegd, door het plaatsen van borden L3 uit bijlage 1 van het RVV 1990; ∘ reizigers hiermee ook tijdens de werkzaamheden een eenvoudig te gebruiken busverbinding wordt geboden; ∘ het station daarmee ook voor reizigers die het ov als voor- of natransport gebruiken goed bereikbaar blijft; ∘ de genoemde verkeersmaatregelen van kracht zijn in de weken 33 t/m 42 van 2016, of zoveel korter of langer dan nodig; ∘ op het moment dat de verkeersmaatregelen voor de definitieve situatie worden geplaatst, worden die van kracht; ∘ dit besluit van kracht is gedurende de uitvoering van werkzaamheden aan fase 3 en het daarna automatisch komt te vervallen; ∘ het instellen van een parkeerverbod op de Nieuwe Aamsestraat en Spoorlaan, het aanleggen van een Kiss&Ride strook op de Spoorlaan en het instellen van een tijdelijke bushalte op de Spoorlaan van het voorgaande punt zijn uitgezonderd; ∘ het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven; ∘ de bovenvermelde maatregelen worden genomen op basis van artikel 2 van de WVW 1994 om de veiligheid op de weg te verzekeren en voor het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan; ∘ de in het besluit genoemde (delen van) wegen binnen de bebouwde kom van Elst liggen en in eigendom, beheer en onderhoud zijn bij de gemeente Overbetuwe; ∘ overeenkomstig artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met een gemandateerde van de korpschef van de politie; nemen, gelet op het voorgaande, de volgende B E S L U I T E N : 1. de volgende (delen van) wegen af te sluiten voor verkeer door het plaatsen van borden C1, uit bijlage 1 van het RVV 1990, in combinatie met bouwhekken: a. het kruispunt Groen van Prinstererstraat / Johan de Wittstraat, ; b. de Van Oldenbarneveltstraat, tussen huisnummers 12 en 16; c. het kruispunt De Grote Laak / Oude Aamsestraat; d. het kruispunt Spoorlaan / Van Oldenbarneveltstraat (ter hoogte van nieuwe onderdoorgang voor gemotoriseerd verkeer); e. de Nieuwe Aamsestraat, tussen de kruising met de Spoorlaan en Oude Aamsestraat; f. het toekomstig stationsgebied, waaronder delen van de Oude Aamsestraat, Van Oldenbarneveltstraat en Johan de Wittstraat; 2. aanwonenden en (brom)fietsers uit te zonderen van de afsluiting genoemd onder punt 1, lid b, door het aanbrengen van een onderbord met daarop de tekst “uitgezonderd aanwonenden en (brom)fietsers”; 3. bouwverkeer en (brom)fietsers uit te zonderen van de afsluiting genoemd onder punt 1, lid e, door het aanbrengen van een onderbord met daarop de tekst “uitgezonderd bouwverkeer en (brom)fietsers”; 4. verkeer met bestemming De Grote Laak toegang te bieden langs de werkzaamheden door het aanleggen van een platenbaan langs de werkzaamheden en hen uit te zonderen van het inrijdverbod bij het bord C1, uit bijlage 1 van het RVV 1990; 5. de paaltjes op de Oude Aamsestraat, ter hoogte van huisnummer 14, te verwijderen zoals bedoeld in artikel 15, lid 2 van de WVW 1994; 6. het instellen van een parkeerverbodzone, door het plaatsen van borden E1 uit bijlage 1 van het RVV 1990, op de volgende wegen: g. de Spoorlaan; h. de Nieuwe Aamsestraat, tussen huisnummer 26 en de Spoorlaan; i. Regenboog, tussen Meiregen en Nieuwe Aamsestraat; j. Nieuwe Aamsestraat, tussen Spoorlaan en Van Oldenbarneveltstraat; k. Van Oldenbarneveltstraat, Johan de Wittstraat, Eshofsestraat (tussen Rijksweg Zuid en Van Oldenbarneveltstraat) en Oude Aamsestraat (tussen Van Oldenbarneveltstraat en huisnummer 18) vanaf het moment dat de auto-onderdoorgang is geopend; 7. het instellen van een parkeergelegenheid op de kiss en ride strook aan de westzijde van de Spoorlaan door het plaatsen van bord E4, uit bijlage 1 van het RVV 1990, in combinatie met een onderbord met daarop de tekst “max. 15 min”; 8. parkeren op de parkeerschijfzone genoemd onder punt 7 toe te staan gedurende 15 minuten; 9. het aanleggen van een bushalte op de Spoorlaan, direct ten zuiden van het kruispunt met de Nieuwe Aamsestraat, en het aanleggen van een bushalte op de Regenboog direct ten noorden van het kruispunt met de Nieuwe Aamsestraat door het plaatsen van borden L3, uit bijlage 1 van het RVV 1990; 10. bebording wordt geplaatst zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende situatietekening met kenmerk 401787-05A01-D; 11. de maatregelen genoemd onder punten 1, met uitzondering van lid e, 2, 4 en 5 van kracht te laten zijn in de weken 33 t/m 42 van 2016, of zoveel korter of langer dan nodig; 12. de maatregelen genoemd onder punt 1, lid e, 3, 6, 7, 8 en 9 van kracht te laten zijn in de weken 33 t/m 51 van 2016, of zoveel korter of langer dan nodig; Aldus besloten in de vergadering van 19 april 2016. Burgemeester en wethouders, de gemeentesecretaris, de burgemeester, drs C.W.W. van den Berg. drs A.S.F. van Asseldonk. Dit besluit wordt bekendgemaakt in De Betuwe en gepubliceerd in de Staatscourant. Niet mee eens? Bent u het met het besluit niet eens? Dan kunt u bezwaar maken. In dat geval adviseren wij u om eerst telefonisch contact met ons op te nemen. We nemen dan samen met u het besluit door. U kunt hiervoor bellen naar (0481) 362300. Wilt u na dit gesprek nog bezwaar maken? Stuur dan een bezwaarschrift naar burgemeester en wethouders van de gemeente Overbetuwe. Zorgt u ervoor dat u het bezwaarschrift indient binnen zes weken na de dag waarop het besluit is gepubliceerd. Daarmee voorkomt u dat wij uw bezwaarschrift niet meer kunnen behandelen. Het bezwaarschrift kunt u sturen naar het volgende adres: Antwoordnummer 175, 6660 VB in Elst. Zet in uw bezwaarschrift: • uw naam, adres en (mobiele) telefoonnummer; • de datum en een omschrijving van dit besluit; • waarom u het niet eens bent met dit besluit. Vergeet u ook niet uw bezwaarschrift te ondertekenen! U kunt ook via www.overbetuwe.nl bezwaar maken. U heeft dan wel uw DigiD nodig. Kijk daarvoor onder ‘Alle formulieren’ op de homepage van de website en kies ‘bezwaar indienen’. Voorlopige voorziening Soms kunt u niet wachten op het besluit over uw bezwaarschrift. U kunt dan bij de Voorzieningenrechter bij de rechtbank Gelderland om een voorlopige voorziening vragen. Dat kan alleen als u een bezwaarschrift heeft ingediend. Het adres van de rechtbank Gelderland is: Postbus 9030, 6800 EM in Arnhem. Houdt u er rekening mee dat u hiervoor moet betalen! Over hoeveel u moet betalen, kan de rechtbank u nader informeren. Digitaal voorlopige voorziening vragen U kunt ook digitaal om een voorlopige voorziening vragen via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Hiervoor moet u een elektronische handtekening (DigiD) hebben. Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden. Afschrift aan: Politie Divisie Executieve Ondersteuning Afd. verkeersadvisering
Onderwerp: Verkeer | Organisatie en beleid, officielepublicaties uit categorie officielepublicaties/stcrt/2016.
Dit artikel verscheen op deElstgids.nl op 10-05-2024.
Laat dit artikel viral gaan in Elst, deel het met je vrienden!
Auteur
Weet wat er speelt in jouw buurt. Wij krijgen van de gemeente altijd als eerste de laatste vergunning aanvragen & andere bekendmakingen. Wij delen deze met onze lezers.