DeElstgids.nl kreeg de volgende bekendmaking binnen: Verkeersbesluit voor het verwijderen van verkeerstekens in de eindsituatie Elst Centraal.
Meer informatie over deze bekendmaking:
Ons kenmerk: 16bwb00048 Burgemeester en wethouders van de gemeente Overbetuwe; Gelet op • artikel 15, lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) ingevolge de verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat, geschiedt krachtens een verkeersbesluit; • artikel 15 lid 2 van de WVW 1994 ingevolge de verwijdering van bouwhekken en fysieke afscheidingen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg gebruik kan maken, geschiedt krachtens een verkeersbesluit; • artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994 ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de Provincie of een waterschap; • artikel 12 van het BABW ingevolge het verwijderen van borden model A1, B1, B2, B6, C2, C3, C7, D2, E1, E2, G11, G12 en L3 uit bijlage 1 van het RVV 1990, alsmede haaietanden en voetgangersoversteekplaatsen, moet geschieden krachtens een verkeersbesluit; • artikel 24 van het BABW ingevolge verkeersbesluiten worden genomen na overleg met een gemandateerde van de korpschef van de politie; Aanleiding •De gemeente Overbetuwe start op korte termijn met de uitvoering van het inrichtingsplan ‘Elst Centraal’. Hiertoe wordt de directe omgeving van station Elst aangepakt, waarbij wegen, fietspaden en groen worden heringericht. Dit vindt plaats in negen opeenvolgende fasen. Door de werkzaamheden wordt steeds een deel van het openbare gebied opgebroken, waardoor verkeer niet zoals in de huidige situatie kan doorstromen. Voor de eindsituatie worden twee besluiten genomen: een verkeersbesluit voor het verwijderen van alle bestaande bebording en markering en een verkeersbesluit voor het plaatsen van nieuwe bebording en markering. Dit besluit gaat in op de te verwijderen bebording en markering. Overwegende dat: ∘ Station Elst aan de oostzijde van de kern Elst is gelegen; ∘ de directe omgeving van het station en toeleidende wegen in 2016 worden heringericht; ∘ hierbij de wegenstructuur, routering en voorrangssituaties in het gebied worden aangepast; ∘ de grootste wijziging plaatsvindt in het afwikkelen van fietsverkeer en autoverkeer rondom het station; ∘ aan de noordzijde van het station een onderdoorgang voor langzaamverkeer is aangelegd; ∘ aan de zuidzijde van het station een onderdoorgang voor gemotoriseerd verkeer is aangelegd; ∘ fietsverkeer tussen centrum en Nieuwe Aamsestraat in de toekomstige situatie een rechtstreekse verbinding heeft over de Johan de Wittstraat; ∘ woningen en aan de straat gelegen parkeervakken niettemin toegankelijk blijven voor gemotoriseerd verkeer; ∘ gemotoriseerd verkeer in de toekomstige situatie over de Van Oldenbarneveltstraat en Oude Aamsestraat via de auto-onderdoorgang en Spoorlaan naar de Nieuwe Aamsestraat rijdt; ∘ de herstructurering plaatsvindt in negen verschillende fasen; ∘ per fase een vooraf afgebakend wegvak wordt aangepakt; ∘ voor elke fase tijdelijke verkeersmaatregelen worden genomen; ∘ voor de definitieve situatie afzonderlijke besluiten worden genomen voor het verwijderen van bestaande verkeerstekens en het plaatsen van nieuwe verkeerstekens; ∘ dit besluit betrekking heeft op het verwijderen van bestaande verkeerstekens; Spoorwegovergang en carpoolparkeerplaats ∘ in het stationsgebied momenteel een onderdoorgang voor langzaamverkeer en een auto-onderdoorgang worden aangelegd in de nabijheid van de spoorwegovergang op de Nieuwe Aamsestraat; ∘ dit gepaard ging met werkzaamheden aan de bovenleiding van het spoor; ∘ de spoorwegovergang op de Nieuwe Aamsestraat in 2015 daarom tijdelijk is afgesloten voor alle verkeer; ∘ de te nemen tijdelijke verkeersmaatregelen zijn beschreven in verkeersbesluit met kenmerk 14int02127 van 23 juli 2014; ∘ de werkzaamheden inmiddels zijn afgerond en de bouwhekken dan ook verwijderd zijn; ∘ de afsluiting van de carpoolparkeerplaats aan de Sillestraat daarmee ook ongedaan gemaakt is en de tijdelijk geplaatste borden C1 en onderborden verwijderd zijn; Fietspaden en fietsstroken ∘ herstructurering van het gebied ook betekent dat (fiets)routes anders worden aangelegd; ∘ bestaande (fiets)routes anders worden vormgegeven of een andere locatie krijgen; ∘ doorgaand fietsverkeer in de nieuwe situatie een doorgaande verbinding heeft tussen het centrum van Elst en de Nieuwe Aamsestraat via de Johan de Wittstraat en de nieuw aangelegde fietsonderdoorgang direct ten noorden van station Elst; ∘ gemotoriseerd verkeer via de Van Oldenbarneveltstraat en de nieuwe auto-onderdoorgang direct ten zuiden van station Elst zal rijden; ∘ in de huidige situatie fietspaden aanwezig zijn langs de volgende wegen: • Van Oldenbarneveltstraat (fietsverkeer richting station); • Oude Aamsestraat (beide zijden van de weg); • Johan de Wittstraat (fietsverkeer richting centrum); • Regenboog (oostzijde, fietsverkeer in twee richtingen); • Nieuwe Aamsestraat (beide zijden van de weg, tussen spoorwegovergang en Nieuwe Aamsestraat 26); • doorsteek tussen Johan de Wittstraat en Van Oldenbarneveltstraat ter hoogte van Johan de Wittstraat 23; • Nieuwe Aamsestraat ter hoogte van het parkeerterrein bij het station; ∘ in de nieuwe situatie ter hoogte van de Groen van Prinstererstraat fietsverkeer naar de middenberm tussen Johan de Wittstraat en Van Oldenbarneveltstraat wordt geleid; ∘ doorgaand fietsverkeer vervolgens via de fietsonderdoorgang naar de Nieuwe Aamsestraat kan rijden; ∘ door het splitsen van fietsverkeer en gemotoriseerd verkeer de huidige fietspaden en de fietsstrook in het gebied overbodig zijn geworden; ∘ in de toekomstige situatie daarnaast in het hele gebied een maximumsnelheid van 30 km/h zal gelden; ∘ een 30 km/h gebied de volgende kenmerken heeft: • alleen erftoegangswegen; • geen voorrangskruispunten maar gelijkwaardige kruispunten; • snelverkeer en langzaamverkeer gemengd op de rijbaan; • geen aparte fietspaden of fietsstroken; ∘ de fietspaden dan ook worden opgeheven door het verwijderen van borden G11 en G12, zoals beschreven in bijlage 1 van het RVV 1990, op de genoemde wegen en het verwijderen van het symbool “fietsstrook” op de Nieuwe Aamsestraat; Bushalten ∘ in het gebied in de huidige situatie vier bushalten aanwezig zijn; ∘ deze zijn gelegen aan de Regenboog en de Nieuwe Aamsestraat als tijdelijke oplossing tijdens de (nieuw)bouwwerkzaamheden aan het station; ∘ in de toekomstige situatie de bushalten aan de westzijde van het station is voorzien op Van Oldenbarneveltstraat; ∘ reizigers hiermee eenvoudig toegang hebben tot de treinen, de bij het station aanwezige fietsenstallingen en de parkeergarage; ∘ de bestaande tijdelijke bushaltes dan ook worden verwijderd; ∘ hiertoe borden L3, zoals beschreven in bijlage 1 van het RVV 1990, worden verwijderd; Eenrichtingsweg Van Oldenbarneveltstraat en Johan de Wittstraat ∘ in de huidige situatie op de Van Oldenbarnevelstraat en Johan de Wittstraat alleen verkeer in één richting is toegestaan; ∘ doorgaand verkeer in de toekomstige situatie als hoofdroute de Van Oldenbarneveltstraat gebruikt en hierbij in beide richtingen op het wegvak rijdt; ∘ dit de hoofdroute wordt voor verkeer tussen het centrum van Elst en het station; ∘ de nu ingestelde eenrichtingsweg op de Van Oldenbarneveltstraat dan ook wordt opgeheven; ∘ hiertoe de aanwezige borden C2 en C3, zoals beschreven in bijlage 1 van het RVV 1990, worden verwijderd; ∘ ook op de Johan de Wittstraat, tussen Groen van Prinstererstraat en van Heemskerkstraat, de eenrichtingsweg wordt opgeheven; ∘ de aansluiting tussen Van Heemskerkstraat en Nieuwe Aamsestraat in de nieuwe situatie vervalt; ∘ bewoners, indien de eenrichtingsweg zou worden gehandhaafd, te ver moeten omrijden; ∘ de rijbaan met een breedte van 4,5m voldoende ruimte biedt om verkeer in twee richtingen af te kunnen wikkelen; ∘ bord C3 dan ook wordt verwijderd; Voorrangsregelingen ∘ inrichting van het gebied als een verblijfsgebied betekent dat verschillende verkeerssoorten gemengd van de rijbaan gebruik maken; ∘ kruispunten in het gebied gelijkwaardig worden en verkeer van rechts dan altijd voorrang geniet; ∘ voorrang in het gebied dan ook niet geregeld behoeft te worden met borden of markering op het wegdek; ∘ de bestaande voorrangsregelingen dan ook kunnen worden opgeheven; ∘ dit de volgende locaties betreft: ∘ aansluiting Oude Aamsestraat op het kruispunt met de Van Oldenbarneveltstraat; ∘ aansluiting Van Heemskerkstraat op het kruispunt met de Van Oldenbarneveltstraat/Johan de Wittstraat; ∘ aansluiting Groen van Prinstererstraat op het kruispunt met de Johan de Wittstraat; ∘ kruispunt Regenboog met de Nieuwe Aamsestraat; ∘ het einde van de keerlus tussen Van Oldenbarneveltstraat en Johan de Wittstraat; ∘ doorsteek tussen de Johan de Wittstraat en Van Oldenbarneveltstraat ter hoogte van Johan de Wittstraat 23; ∘ hiertoe borden B6 en haaietanden op het wegdek worden verwijderd; ∘ in de huidige situatie de Van Oldenbarneveltstraat, Johan de Wittstraat en Nieuwe Aamsestraat als voorrangsweg zijn ingesteld; ∘ door het inrichten van het gebied als verbijfsgebied met bijbehorende lagere snelheid en gelijkwaardige kruispunten, geen voorrangswegen meer nodig zijn; ∘ de voorrangswegen dan ook kunnen worden opgeheven; ∘ hiertoe de borden B1 en B2 op de Van Oldenbarneveltstraat, Johan de Wittstraat en Nieuwe Aamsestraat worden verwijderd; Maatregelen Oude Aamsestraat ∘ vrachtverkeer in de huidige situatie vanaf de Van Oldenbarneveltstraat alleen het meest noordelijke deel van de Oude Aamsestraat mag gebruiken, tot aan de kruising met een zijtak van de Oude Aamsestraat; ∘ de zijtak de ontsluiting vormt voor vrachtverkeer van en naar het terrein van H.J. Heinz, wat ten zuidwesten van station Elst is gelegen; ∘ ten zuiden van de splitsing geen vrachtverkeer is toegestaan; ∘ vrachtverkeer in de huidige situatie al van de TEOstraat gebruik maakt omdat de toegang voor vrachtverkeer bij Heinz is vervallen; ∘ door herinrichting van het gebied het meest noordelijke deel van de Oude Aamsestraat komt te vervallen; ∘ ook de verbingsweg naar het terrein van H.J. Heinz komt te vervallen; ∘ hiermee zowel het bestaande inrijdverbod voor vrachtwagens, de maximumsnelheid van 15 km/h en een stopverbod komen te vervallen; ∘ respectievelijk borden C7, A1 en E2, allen uit bijlage 1 van het RVV 1990, kunnen worden verwijderd; Overige maatregelen ∘ in de huidige situatie op de Johan de Wittstraat ter hoogte van huisnummer 25 een scheiding is aangebracht tussen verkeer richting het centrum en verkeer richting station; ∘ deze rijrichtingsscheiding is aangebracht ten bate van werkzaamheden in het stationsgebied; ∘ hiertoe borden D2 zijn geplaatst samen met een middengeleider; ∘ in de toekomstige situatie verkeer op de Johan de Wittstraat, tussen Groen van Prinstererstraat en De Savornin Lohmanstraat, alleen richting het centrum kan rijden, (brom)fietsers daarvan uitgezonderd; ∘ de rijrichtingsscheiding daarmee ook niet meer nodig is; ∘ de borden D2 dan ook kunnen worden verwijderd; ∘ vanwege werkzaamheden in het stationsgebied verkeer tijdelijk geen gebruik kon maken van de kruising tussen Van Heemskerkstraat en Johan de Wittstraat; ∘ hiertoe schrikhekken zijn geplaatst; ∘ alleen langzaam verkeer op die plek nog kan passeren; ∘ in de toekomstige situatie verkeer vanaf de Van Heemskerkstraat doorrijdt op de Johan de Wittstraat en de verbinding dus weer tot stand wordt gebracht; ∘ de bouwhekken dan ook kunnen worden verwijderd; ∘ ten bate van de werkzaamheden bij het station de Van Oldenbarneveltstraat ter hoogte van huisnummer 12-14 is afgesloten voor verkeer in oostelijke richting; ∘ alleen bestemmingsverkeer (bewoners) nog van het weggedeelte gebruik kan maken; ∘ de weg weer wordt opengesteld wanneer de werkzaamheden zijn afgerond en de Van Oldenbarneveltstraat opnieuw is ingericht; ∘ de afsluiting dan ook kan worden opgeheven door het verwijderen van de rood-witte fysieke afscheiding; ∘ bij de ingang van het station momenteel een keerlus aanwezig is; ∘ de keerlus nodig was om bussen uit verschillende richtingen de mogelijkheid te geven te halteren en eenvoudig weer weg te rijden bij het station; ∘ op de keerlus een parkeerverbod was ingesteld om conflicten met stilstaande voertuigen te voorkomen; ∘ op de plek van de keerlus in de toekomstige situatie het stationsplein wordt aangelegd; ∘ het parkeerverbod op de keerlus dan ook kan worden opgeheven door het verwijderen van borden E1, zoals beschreven in bijlage 1 van het RVV 1990; ∘ het verkeersbesluit voor het instellen van tijdelijke verkeersmaatregelen met kenmerk 14int02127 dat is genomen op 23 juli 2014 hiermee komt te vervallen; ∘ het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven; ∘ de bovenvermelde maatregelen worden genomen op basis van artikel 2 van de WVW 1994 om de veiligheid op de weg te verzekeren en voor het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan; ∘ de in het besluit genoemde (delen van) wegen binnen de bebouwde kom van Elst liggen en in eigendom, beheer en onderhoud zijn bij de gemeente Overbetuwe; ∘ overeenkomstig artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met een gemandateerde van de korpschef van de politie; nemen, gelet op het voorgaande, de volgende B E S L U I T E N : 1. het verwijderen van schrikhekken op de kruising van de Johan de Wittstraat en Van Heemskerkstraat, op basis van artikel 15, lid 2 van de WVW; 2. het opheffen van het fietspad door verwijderen van borden G11 en G12, beide uit in bijlage 1 van het RVV 1990, op de volgende locaties: a. Van Oldenbarneveltstraat (fietsverkeer richting station); b. Oude Aamsestraat (beide zijden van de weg), tussen Grote Laak en Van Oldenbarneveltstraat; c. Johan de Wittstraat (fietsverkeer richting centrum); d. Regenboog (oostzijde, fietsverkeer in twee richtingen), tussen Nieuwe Aamsestraat en Meiregen; e. Nieuwe Aamsestraat (beide zijden van de weg, tussen spoorwegovergang en Nieuwe Aamsestraat 26); f. doorsteek tussen Johan de Wittstraat en Van Oldenbarneveltstraat ter hoogte van Johan de Wittstraat 23; 3. het verwijderen van de aanduiding van de fietsstrook, zoals bedoeld in artikel 1 van het RVV 1990, op de Nieuwe Aamsestraat tussen Van Oldenbarneveltstraat en Regenboog; 4. opheffen van de (tijdelijke) bushaltes door het verwijderen van borden L3, uit in bijlage 1 van het RVV 1990, op de volgende locaties: g. Regenboog, direct ten noorden van de kruising met de Nieuwe Aamsestraat; h. Nieuwe Aamsestraat, direct ten oosten van de kruising met de Regenboog; i. Nieuwe Aamsestraat, aan weerszijden van de voormalige spoorwegovergang; 5. het opheffen van de eenrichtingsweg door het verwijderen van borden C2 en C3, beide uit in bijlage 1 van het RVV 1990, op de volgende locaties: j. Van Oldenbarneveltstraat; k. de keerlus tussen Van Oldenbarneveltstraat en Johan de Wittstraat; l. Johan de Wittstraat, tussen Groen van Prinstererstraat en Van Heemskerkstraat. 6. opheffen van de voorrangsregelingen, door het verwijderen van borden B6, uit in bijlage 1 van het RVV 1990, en haaietanden, zoals bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990, op de volgende locaties: m. aansluiting Oude Aamsestraat op het kruispunt met de Van Oldenbarneveltstraat; n. aansluiting Van Heemskerkstraat op het kruispunt met de Van Oldenbarneveltstraat; o. aansluiting Groen van Prinstererstraat op het kruispunt met de Johan de Wittstraat; p. het einde van de keerlus tussen Van Oldenbarneveltstraat en Johan de Wittstraat; q. aansluiting Regenboog op de Nieuwe Aamsestraat; r. doorsteek tussen de Johan de Wittstraat en Van Oldenbarneveltstraat ter hoogte van Johan de Wittstraat 23; 7. opheffen van de voorrangsweg, door het verwijderen van borden B1 en B2, uit bijlage 1 van het RVV 1990, op de volgende wegen: s. Van Oldenbarneveltstraat; t. Johan de Wittstraat; u. Nieuwe Aamsestraat; 8. opheffen van de rijrichtingsscheiding op de Johan de Wittstraat ter hoogte van huisnummer 25, door het verwijderen van bord D2, uit in bijlage 1 van het RVV 1990; 9. opheffen van de afsluiting van de Van Heemskerkstraat door het verwijderen van de bouwhekken op de kruising met de Johan de Wittstraat, conform artikel 15, lid 2 van de WVW; 10. opheffen van de afsluiting van de Van Oldenbarneveltstraat ter hoogte van huisnummer 12-14, op basis van artikel 15, lid 2 van de WVW, door het verwijderen van de rood-witte fysieke afscheiding; 11. het opheffen van het parkeerverbod op de keerlus bij het station door het verwijderen van borden E1, uit in bijlage 1 van het RVV 1990; 12. opheffen van het inrijdverbod voor vrachtverkeer op de Oude Aamsestraat door het verwijderen van bord C7, uit in bijlage 1 van het RVV 1990; 13. opheffen van het einde van de snelheidsbeperking van 15 km/h op de zijtak van de Oude Aamsestraat door het verwijderen van bord A1, uit bijlage 1 van het RVV 1990; 14. opheffen van het stopverbod aan de westzijde van de zijtak van de Oude Aamsestraat door het verwijderen van bord E2, uit in bijlage 1 van het RVV 1990; 15. het besluit met kenmerk 14int02127 van 23 juli 2014 als ingetrokken te beschouwen. 16. De verkeerstekens te verwijderen zoals aangegeven op de tekening met kenmerk T5499-T2-V-0002; 17. Overige verkeersbesluiten die betrekking hebben op bovenstaande verkeersmaatregelen hierbij in te trekken; Aldus besloten in de vergadering van 19 april 2016. Burgemeester en wethouders, de gemeentesecretaris, de burgemeester, drs C.W.W. van den Berg. drs A.S.F. van Asseldonk. Dit besluit wordt bekendgemaakt in De Betuwe en gepubliceerd in de Staatscourant. Niet mee eens? Bent u het met het besluit niet eens? Dan kunt u bezwaar maken. In dat geval adviseren wij u om eerst telefonisch contact met ons op te nemen. We nemen dan samen met u het besluit door. U kunt hiervoor bellen naar (0481) 362300. Wilt u na dit gesprek nog bezwaar maken? Stuur dan een bezwaarschrift naar burgemeester en wethouders van de gemeente Overbetuwe. Zorgt u ervoor dat u het bezwaarschrift indient binnen zes weken na de dag waarop het besluit is gepubliceerd. Daarmee voorkomt u dat wij uw bezwaarschrift niet meer kunnen behandelen. Het bezwaarschrift kunt u sturen naar het volgende adres: Antwoordnummer 175, 6660 VB in Elst. Zet in uw bezwaarschrift: • uw naam, adres en (mobiele) telefoonnummer; • de datum en een omschrijving van dit besluit; • waarom u het niet eens bent met dit besluit. Vergeet u ook niet uw bezwaarschrift te ondertekenen! U kunt ook via www.overbetuwe.nl bezwaar maken. U heeft dan wel uw DigiD nodig. Kijk daarvoor onder ‘Alle formulieren’ op de homepage van de website en kies ‘bezwaar indienen’. Voorlopige voorziening Soms kunt u niet wachten op het besluit over uw bezwaarschrift. U kunt dan bij de Voorzieningenrechter bij de rechtbank Gelderland om een voorlopige voorziening vragen. Dat kan alleen als u een bezwaarschrift heeft ingediend. Het adres van de rechtbank Gelderland is: Postbus 9030, 6800 EM in Arnhem. Houdt u er rekening mee dat u hiervoor moet betalen! Over hoeveel u moet betalen, kan de rechtbank u nader informeren. Digitaal voorlopige voorziening vragen U kunt ook digitaal om een voorlopige voorziening vragen via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Hiervoor moet u een elektronische handtekening (DigiD) hebben. Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden. Afschrift aan: Politie Divisie Executieve Ondersteuning Afd. verkeersadvisering
Onderwerp: Verkeer | Organisatie en beleid, officielepublicaties uit categorie officielepublicaties/stcrt/2016.
Dit artikel verscheen op deElstgids.nl op 10-05-2024.
Laat dit artikel viral gaan in Elst, deel het met je vrienden!
Auteur
Weet wat er speelt in jouw buurt. Wij krijgen van de gemeente altijd als eerste de laatste vergunning aanvragen & andere bekendmakingen. Wij delen deze met onze lezers.