Verkeersbesluit tot het instellen van een gereserveerde gehandicaptenparkeerplaats op de Halve Morgen te Elst

DeElstgids.nl kreeg de volgende bekendmaking binnen: Verkeersbesluit tot het instellen van een gereserveerde gehandicaptenparkeerplaats op de Halve Morgen te Elst.

Meer informatie over deze bekendmaking:

Ons kenmerk: 16bwb00029 Burgemeester en wethouders van de gemeente Overbetuwe; Aanleiding • Een bewoner van de Halve Morgen te Elst heeft een verzoek ingediend voor het verkrijgen van een gereserveerde gehandicaptenparkeerplaats op een parkeerplaats op de Halve Morgen te Elst ter hoogte van de ingang van het complex; • De bewoner heeft een parkeerplaats op eigen terrein (parkeerkelder), maar deze is te klein en onpraktisch. Gelet op • artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de Provincie of een waterschap; • artikel 15, lid 1 van de WVW 1994 ingevolge de plaatsing van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat, geschiedt krachtens een verkeersbesluit; • artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) ingevolge de plaatsing van het verkeersteken E6 van Bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990) moet geschieden krachtens een verkeersbesluit; • artikel 24 van het BABW ingevolge verkeersbesluiten worden genomen na overleg met een gemandateerde van de korpschef van de politie Gelderland-Midden; Overwegende dat • Een bewoner van de Halve Morgen te Elst middels aanvraagformulier op 11 december 2015 (ingekomen 14 december 2015) een aanvraag heeft ingediend om de beschikking te krijgen over een gereserveerde gehandicaptenparkeerplaats; • de aanvrager als inwoner van de gemeente Overbetuwe staat geregistreerd in de gemeentelijke basisadministratie; • de aanvrager beschikt over een motorvoertuig met kenteken; • de aanvrager de beschikking heeft over parkeergelegenheid op eigen terrein, in de parkeerkelder; • aan de aanvrager een gehandicaptenparkeerkaart voor bestuurder is verstrekt; • de parkeerplaats in de parkeerkelder 2,20 meter breed is en daarnaast een pilaar halverwege parkeerplaats aanwezig is; • de normale afmetingen van een parkeerplaats 2,50 meter breed is en in een normale situatie geen pilaren of andere obstakels in of naast een parkeervak aanwezig zijn; • er naast een parkeervak andere parkeervakken aanwezig kunnen zijn; • in de landelijke richtlijnen de parkeervakken breder zijn dan een personenauto vanwege de mogelijkheid voor het openen van de autodeuren; • bij het openen van autodeuren ook een deel van het naastgelegen parkeervak of andere openbare (vrije) ruimte gebruikt wordt; • dat in dit geval onvoldoende mogelijk is; • in stallingsgarages met iets kleinere maten gewerkt mag worden, omdat er minder vaak gebruik gemaakt wordt van de parkeerplaats; • de norm voor afmetingen van parkeervakken voor stallingsgarages is opgenomen in de NEN2443 en dat er voor haakse parkeervakken (90 graden) breedtes genoemd worden tussen 2,30 en 2,50 meter; • voor parkeervakken in stallingsgarages bij een breedte van 2,30 meter een weg bij hoort van minimaal 7 meter breed; • de weg voor het parkeervak (parkeerweg) smaller is dan 7 meter; • verder overwogen is dat de aanvrager de auto voor de parkeerplaats laat stilstaan voor het laten in/uitstappen van de passagier, maar het in dit geval de bestuurder zelf gehandicapt is; • verder overwogen is dat de bestuurder achteruitrijdend de parkeerplaats in rijdt en zodoende aan de zijde kan uitstappen waar de pilaar niet hinderlijk staat; • de bestuurder in dit geval (in geval dat een passagier mee rijdt) eerst moet in/uitstappen om vervolgens de auto verder het parkeervak in te parkeren; • de verminderde breedte van het parkeervak, in combinatie met een pilaar vooraan de parkeerplaats en de waarschijnlijkheid van een geparkeerde auto in het parkeervak ernaast, in combinatie met de verminderde mobiliteit van de bestuurder, het gebruik van de eigen parkeerplaats teveel nadelen kent; • verder is overwogen om de aanvrager alleen gebruik te laten maken van parkeervakken in de parkeerschijfzone, aangezien de houder van een gehandicaptenparkeerkaart zonder parkeerschijf mag parkeren, dit ook de nodige nadelen met zich meebrengt; • de gehandicapte gezien zijn beperkte mobiliteit een parkeerplaats dichtbij de ingang van het complex wil hebben en de Halve Morgen niet veel parkeerplaatsen heeft; • de parkeerdruk in de Halve Morgen is niet onderzocht, maar het is zeer waarschijnlijk dat deze weg, als verbindingsweg tussen Europaplein en Dorpsstraat, veel zoekverkeer kent; • verder de Dorpsstraat een eenrichtingsweg is en dat de Halve Morgen ook gebruikt wordt voor bezoekers van winkels ten oosten van de Dorpsstraat (waarbij bestuurders niet linksaf mogen slaan); • verder de drukkere dagen en de weekmarkt op de donderdag extra beperkingen geeft en minder kans is op een parkeerplaats dichtbij de ingang van het complex; • er nog werkzaamheden gaan plaatsvinden aan de Halve Morgen en Europaplein in 2016 en wellicht ook nog in 2017; • in de nieuwe situatie op de Halve morgen er minder parkeerplaatsen terug komen, omdat van parkeerplaatsen onder een hoek van 45 graden er langsparkeerplaatsen terugkomen; • op het Europaplein gewerkt gaat worden, waardoor tijdelijk de parkeerplaatsen niet toegankelijk zijn en dit een extra druk legt op de parkeercapaciteit in de Halve Morgen en omgeving; • er weliswaar in de toekomst op het Europaplein meer parkeerplaatsen aangelegd zullen worden dan nu het geval is, dit de komende twee jaren nog niet meegewogen kan worden; • over twee jaar de parkeercapaciteit op het Europaplein wel meegewogen kan worden in de afwegingen bij deze gereserveerde gehandicaptenparkeerplaats, maar gezien de ontwikkelingen van de functies in het centrum, het onduidelijk is deze toename aan parkeerplaatsen mee te kunnen laten tellen; • verder de kans op een vrije parkeerplaats in de Halve Morgen niet direct groter zal worden bij meer parkeercapaciteit op het Europaplein; • de aanvrager diverse beperkingen heeft en het vervoer tussen auto en de voordeur dusdanig inspannend en tijdrovend is dat het niet realiseren van een gereserveerde gehandicaptenparkeerplaats meer nadelen geeft; • het wenselijk is om mindervalide weggebruikers, die de beschikking hebben over een gehandicaptenparkeerkaart, de mogelijkheid te bieden om in de directe nabijheid van hun woning te kunnen parkeren; • gezien de zeer beperkte mobiliteit van de aanvrager en de parkeersituatie ter plaatse van het woonadres van de aanvrager, het wenselijk is aan de aanvrager een gereserveerde gehandicaptenparkeerplaats op kenteken nabij het woonadrester beschikking te stellen; • dit kan worden bewerkstelligd door het plaatsen van de daarvoor benodigde bebording; • het doel van het aanwijzen van een gehandicaptenparkeerplaats op kenteken is om de gehandicapte gebruiker daarvan in staat te stellen een actief en mobiel leven te leiden en daardoor aan het algemeen maatschappelijke verkeer kan deelnemen en dat dit prevaleert boven andere individuele belangen; • de belangen van de mindervalide aanvrager zwaarder wegen dan die van valide weggebruikers om op deze parkeerplaats met hun voertuig te kunnen parkeren; • in dit verkeersbesluit het kenteken van de aanvrager niet is opgenomen om te voorkomen dat bij wijziging van het kenteken een nieuw verkeersbesluit genomen moet worden; • het voor andere weggebruikers niet interessant is of kenteken a of kenteken b onder het bord gehandicaptenparkeerplaats hangt; • het treffen dan wel intrekken van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven; • de bovenvermelde maatregel wordt genomen op basis van artikel 2 van de WVW 1994 om de bruikbaarheid van de weg te waarborgen en, specifiek in deze, te vergroten voor de hierboven genoemde weggebruiker die de beschikking heeft over een gehandicaptenparkeerkaart; • het college van burgemeester en wethouders, overeenkomstig artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994, het bevoegd gezag is voor het nemen van dit verkeersbesluit en dat deze bevoegdheid op grond van het besluit van 20 december 2011 is gemandateerd aan de manager van het team beheer buitenruimte en vastgoed, waarbij ondermandaat is verleend aan de medewerker verkeer van het team beheer buitenruimte en vastgoed; • overeenkomstig artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met de gemandateerde van de korpschef van de Politie Gelderland-Midden; nemen, gelet op het voorgaande, de volgende B E S L U I T E N : 1. door het plaatsen van bord model E6 van Bijlage 1 van het RVV 1990 een gehandicaptenparkeerplaats in te stellen op de Halve Morgen te Elst op een parkeervak bij de ingang van woningcomplex De Parade; 2. door plaatsing van het onderbord met het opgegeven kenteken van de auto van de aanvrager, het gebruik van de onder sub 1 ingestelde gehandicaptenparkeerplaats enkel voor te behouden aan de op naam van de aanvrager gesteld motorvoertuig. Andelst, 17 maart 2016 namens burgemeester en wethouders, medewerker verkeer team buitenruimte en vastgoed K.Vogels Niet mee eens? Bent u het met het besluit niet eens? Dan kunt u bezwaar maken. In dat geval adviseren wij u om eerst telefonisch contact met ons op te nemen. We nemen dan samen met u het besluit door. U kunt hiervoor bellen naar (0481) 362300. Wilt u na dit gesprek nog bezwaar maken? Stuur dan een bezwaarschrift naar burgemeester en wethouders van de gemeente Overbetuwe. Zorgt u ervoor dat u het bezwaarschrift indient binnen zes weken na de dag waarop het besluit is verzonden. Daarmee voorkomt u dat wij uw bezwaarschrift niet meer kunnen behandelen. Het bezwaarschrift kunt u sturen naar het volgende adres: Antwoordnummer 175, 6660 VB in Elst. Zet in uw bezwaarschrift: • uw naam, adres en (mobiele) telefoonnummer; • de datum en een omschrijving van dit besluit; • waarom u het niet eens bent met dit besluit. Vergeet u ook niet uw bezwaarschrift te ondertekenen! U kunt ook via www.overbetuwe.nl bezwaar maken. U heeft dan wel uw DigiD nodig. Kijk daarvoor onder ‘Alle formulieren’ op de homepage van de website en kies ‘bezwaar indienen’. Voorlopige voorziening Soms kunt u niet wachten op het besluit over uw bezwaarschrift. U kunt dan bij de Voorzieningenrechter bij de rechtbank Gelderland om een voorlopige voorziening vragen. Dat kan alleen als u een bezwaarschrift heeft ingediend. Het adres van de rechtbank Gelderland is: Postbus 9030, 6800 EM in Arnhem. Houdt u er rekening mee dat u hiervoor moet betalen! Over hoeveel u moet betalen, kan de rechtbank u nader informeren. Digitaal voorlopige voorziening vragen U kunt ook digitaal om een voorlopige voorziening vragen via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Hiervoor moet u een elektronische handtekening (DigiD) hebben. Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.

 

Onderwerp: Verkeer | Organisatie en beleid, officielepublicaties uit categorie officielepublicaties/stcrt/2016.

Dit artikel verscheen op deElstgids.nl op 10-05-2024.

Laat dit artikel viral gaan in Elst, deel het met je vrienden!

Auteur

Foto van Redactie deElstgids.nl
Redactie deElstgids.nl

Weet wat er speelt in jouw buurt. Wij krijgen van de gemeente altijd als eerste de laatste vergunning aanvragen & andere bekendmakingen. Wij delen deze met onze lezers.

  1. Bekendmakingen elst
  2. stcrt-2016-14990

Gerelateerde berichten