DeElstgids.nl kreeg de volgende bekendmaking binnen: Verkeersbesluit tot het aanleggen van een voetgangersoversteekplaats op het Colosseum bij het Aamsepad te Elst.
Meer informatie over deze bekendmaking:
Ons kenmerk: 15BWB00060 Burgemeester en wethouders van de gemeente Overbetuwe; Gelet op • artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de Provincie of een waterschap; • artikel 15, lid 1 van de WVW 1994 ingevolge de plaatsing van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat, geschiedt krachtens een verkeersbesluit; • artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) ingevolge het aanbrengen van zebramarkering moet geschieden krachtens een verkeersbesluit; • artikel 24 van het BABW ingevolge verkeersbesluiten worden genomen na overleg met een gemachtigde van de korpschef van de politie; Aanleiding • Bij de kruising Colosseum – Aamsepad heeft het kruisend fietsverkeer voorrang, maar volgens meldingen gebeurt het regelmatig dat er geen voorrang wordt verleend. Daarnaast blijkt uit metingen van de politie dat een groot deel van het verkeer te snel rijdt over het Colosseum. Dat kan een oorzaak zijn dat autoverkeer minder snel voorrang verleent. Tevens denken veel voetgangers dat ze voorrang hebben vanwege de aanwezigheid van haaientanden; • De gemeente wil de oversteek duidelijker maken door het aanbrengen van extra verlichting, duidelijkere borden en het steiler maken van de taluds van de drempel. Een voetgangersoversteekplaats past in het plaatje om ook voetgangers voorrang te geven; • In de nabije toekomst een voetpad wordt aangelegd tussen het Aamsepad en het Auditorium en de Nieuwe Aamsestraat waardoor er meer voetgangers van de oversteek Colosseum – Aamsepad gebruik zullen gaan maken. Hierop vooruitlopend is het passend een voetgangersoversteekplaats aan te leggen, nu de oversteek verbeterd wordt. Overwegende dat: • het Colosseum is gelegen aan de oostzijde van Elst in de wijk Westeraam; • de weg deel uitmaakt van een 30 km/h zone, waarbinnen in principe alleen gelijkwaardige kruispunten voorkomen; • bij gelijkwaardige kruisingen geldt de voorrangsregel dat bestuurders van rechts voorrang hebben; • het Colosseum halverwege doorkruist wordt door het Aamsepad wat een verplicht fietspad is; • het Aamsepad als verbinding voor fietsers en voetgangers fungeert tussen Regenboog en de Lingestraat; • het Aamsepad ten westen van het Colosseum vlak langs een school voor voortgezet onderwijs komt en aldus ook veel wordt gebruikt door schoolgaande jeugd; • het fietsverkeer op het fietspad Aamsepad voorrang heeft op het verkeer op het Colosseum; • het verkeer op het Colosseum niet altijd voorrang verleent aan de fietsers op het Aamsepad doordat de voorrangsaanduiding niet optimaal is; • daarnaast volgens metingen van de politie is gebleken dat een groot deel van het verkeer op de Colosseum te snel rijdt en daardoor minder geneigd is voorrang te verlenen aan kruisend fietsverkeer; • fietsers in veel gevallen dus ook niet automatisch voorrang krijgen; • naar aanleiding van het voorgaande, het wijkplatform de gemeente gevraagd heeft het kruispunt veiliger te maken en dat de gemeente in overleg met het wijkplatform een aantal aanpassingen heeft besproken; • voetgangers denken op de kruising voorrang te hebben door de aanwezigheid van haaietanden op het wegdek; • deze haaientanden hebben alleen betrekking op bestuurders en niet op voetgangers want dat zijn volgens de wet geen bestuurders; • de gemeente de wens heeft dat een voetpad wordt aangelegd vanaf het Aamsepad naar het Auditorium en de Nieuwe Aamsestraat; • als dit voetpad er in de toekomst gaat komen er nog meer voetgangers gebruik zullen gaan maken van de oversteek bij het Colosseum; • de groep voetgangers vooral zal bestaan uit schoolgaande jeugd en wandelaars door de wijk; • volgens de principes van Duurzaam Veilig er geen voorrangsregelingen worden ingesteld in 30 km/h zones en de algemene regel geldt dat bestuurders van rechts voorrang hebben; • deze werkwijze is ingegeven door het feit dat in normale woonstraten er voor voetgangers veel gelegenheden zijn om over te steken en dat in normale woonstraten geen grote groepen voetgangers gebruik maken van dezelfde oversteeklocatie; • de straat Colosseum niet overal oversteekbaar is door de aanwezigheid van parkeervakken en groenvakken; • voetgangers, vanwege de (ervaren) snelheid van het verkeer en het beperkt aantal oversteeklocaties, vaker gebruik maken van bestaande oversteeklocaties; • het Aamsepad een van de weinige locaties is waar men kan oversteken en dat er een verbinding bestaat tussen enerzijds de woonwijk (vooral oostzijde) en anderzijds een middelbare school, speelveld en looproute naar het station (westzijde); • het aanleggen van een voetgangersoversteekplaats inhoudt dat voetgangers die hier willen of gaan oversteken, voorrang moet krijgen; • het ASVV stelt dat een voetgangersoversteek aangelegd kan worden op wegvakken en kruispunten waar door veel voetgangers overgestoken wordt en er hierbij een interactie is met rijverkeer; • op de kruising Colosseum – Aamsepad er sprake is van interactie tussen voetgangers en rijverkeer en dat de voetgangers veelal de kwetsbare groep schoolgaande jeugd is; • hiermee gerechtvaardigd is dat de gemeente bij de oversteek een voetgangersoversteekplaats gaat aanleggen; • op de oversteek diverse verbeteringen worden doorgevoerd zodat de situatie duidelijker wordt voor alle weggebruikers en dat daardoor de situatie veiliger wordt; • fietsers en voetgangers beter (en eerder) zichtbaar worden voor weggebruikers op het Colosseum en voor hen de verkeerssituatie ook zal verbeteren; • naast de van borden ter aanduiding van de voetgangersoversteekplaats, er borden B6 voorzien worden van een groene rand, de taluds van de verhoging steiler worden gemaakt zodat ze voldoen aan de richtlijnen voor drempels in 30 km-zones en extra verlichting wordt geplaatst, ∘ het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven; ∘ de bovenvermelde maatregelen worden genomen op basis van artikel 2 van de WVW 1994 om de veiligheid op de weg te verzekeren en om weggebruikers en passagiers te beschermen; ∘ het Colosseum en het Aamsepad binnen de bebouwde kom van Elst liggen en het kruispunt in eigendom is van ontwikkelmaatschappij GEM Westeraam, maar dat de eigenaar akkoord is met de aanpassingen ; • overeenkomstig artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met een gemachtigde van de korpschef van de politie; nemen, gelet op het voorgaande, de volgende B E S L U I T E N : 1. een voetgangersoversteek aan te leggen op de kruising van het Aamsepad en het Colosseum door het aanbrengen van witte markering op het wegdek zoals bedoeld in Hoofdstuk IV, paragraaf 2, onderdeel 9 in de Uitvoeringsvoorschriften BABW; 2. de borden en de markering aan te brengen zoals aangegeven op de bij dit verkeersbesluit behorende situatietekening. Andelst, 2 juli 2015 namens burgemeester en wethouders, medewerker verkeer team buitenruimte en vastgoed, K.Vogels Dit besluit wordt bekendgemaakt in De Betuwe en gepubliceerd in de Staatscourant. Niet mee eens? Bent u het met het besluit niet eens? Dan kunt u bezwaar maken. In dat geval adviseren wij u om eerst telefonisch contact met ons op te nemen. We nemen dan samen met u het besluit door. U kunt hiervoor bellen naar (0481) 362300. Wilt u na dit gesprek nog bezwaar maken? Stuur dan een bezwaarschrift naar burgemeester en wethouders van de gemeente Overbetuwe. Zorgt u ervoor dat u het bezwaarschrift indient binnen zes weken na de dag waarop het besluit is verzonden. Daarmee voorkomt u dat wij uw bezwaarschrift niet meer kunnen behandelen. Het bezwaarschrift kunt u sturen naar het volgende adres: Antwoordnummer 175, 6660 VB in Elst. Zet in uw bezwaarschrift: • uw naam, adres en (mobiele) telefoonnummer; • de datum en een omschrijving van dit besluit; • waarom u het niet eens bent met dit besluit. Vergeet u ook niet uw bezwaarschrift te ondertekenen! Voorlopige voorziening Soms kunt u niet wachten op het besluit over uw bezwaarschrift. U kunt dan bij de Voorzieningenrechter bij de rechtbank Gelderland om een voorlopige voorziening vragen. Dat kan alleen als u een bezwaarschrift heeft ingediend. Het adres van de rechtbank Gelderland is: Postbus 9030, 6800 EM in Arnhem. Houdt u er rekening mee dat u hiervoor moet betalen! Over hoeveel u moet betalen, kan de rechtbank u nader informeren. Digitaal voorlopige voorziening vragen U kunt ook digitaal om een voorlopige voorziening vragen via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Hiervoor moet u een elektronische handtekening (DigiD) hebben. Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden. Voor informatie over het genoemde verkeersbesluit kunt u contact opnemen met de heer K. Vogels (0481 - 362 300) van het team Buitenruimte en Vastgoed. Afschrift aan: Politie Divisie Executieve Ondersteuning Afd. verkeersadvisering
Onderwerp: Verkeer | Weg, officielepublicaties uit categorie officielepublicaties/stcrt/2015.
Dit artikel verscheen op deElstgids.nl op 10-05-2024.
Laat dit artikel viral gaan in Elst, deel het met je vrienden!
Auteur
Weet wat er speelt in jouw buurt. Wij krijgen van de gemeente altijd als eerste de laatste vergunning aanvragen & andere bekendmakingen. Wij delen deze met onze lezers.