Definitief verkeersbesluit aanwijzen vrachtwagenparkeerplaatsen en instellen 30 km/uur zone en parkeerverbodszone Energieweg Elst

DeElstgids.nl kreeg de volgende bekendmaking binnen: Definitief verkeersbesluit aanwijzen vrachtwagenparkeerplaatsen en instellen 30 km/uur zone en parkeerverbodszone Energieweg Elst.

Meer informatie over deze bekendmaking:

Ons kenmerk: 14bwb00088 Burgemeester en wethouders van de gemeente Overbetuwe; Gelet op • artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de Provincie of een waterschap; • artikel 15, lid 1 van de WVW 1994 ingevolge de plaatsing van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat, geschiedt krachtens een verkeersbesluit; • artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) ingevolge de plaatsing van het verkeersteken E1 van Bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990) moet geschieden krachtens een verkeersbesluit; • artikel 8 van het BABW ingevolge de mogelijkheid om onder verkeersborden een onderbord te plaatsen waarin een beperking van de werkingssfeer van het hoofdbord wordt voorzien, of de wijze waarop of een doel waarop het parkeren dient te geschieden, kan worden weergegeven; • artikel 24 van het BABW ingevolge verkeersbesluiten worden genomen na overleg met een gemachtigde van de korpschef van de politie; • de ingekomen zienswijzen waarin gewezen wordt op de mogelijkheid dat treinreizigers op de rabatstroken parkeren waardoor de bereikbaarheid van de bedrijven vermindert. • de ingekomen zienswijze waarin gewezen wordt dat vrachtwagens op de vrachtwagenparkeerplaatsen mogen parkeren, terwijl deze bestemd moeten zijn voor vrachtwagens die bij de bedrijven aan de Energieweg moeten zijn. Aanleiding •Direct ten zuidoosten van station Elst is begonnen met de aanleg van een (betaalde) P+R parkeergarage, met als belangrijkste doelgroep reizigers die met de auto naar het station komen om vervolgens met het openbaar vervoer verder te reizen. Om te voorkomen dat de parkeergarage wordt gemeden en men in de naastgelegen Energieweg gaat parkeren moeten aanvullende verkeersmaatregelen genomen worden zoals: -het instellen van een parkeerverbod op de Energieweg. Parkeren op de rijbaan moet op deze weg voorkomen worden in het kader van de verkeersveiligheid, doorstroming op de weg en bereikbaarheid van de bedrijfspanden en de daarbij bijbehorende manoeuvreerruimte. -Het aanwijzen van vrachtwagenparkeerplaatsen Bij een parkeerverbod ontstaat er behoefte voor het parkeren van het vrachtverkeer voor de nabijgelegen percelen. Dit is op te lossen door een strook voor het parkeren van vrachtverkeer aan te leggen op de Energieweg. -Instellen 30 km/uur zone Deze maatregel heeft tot doel de verkeersveiligheid van het verkeer op de Energieweg te vergroten. De Energieweg maakt onderdeel uit van een industrieterrein waar lage rijsnelheden wenselijk zijn, vooral met veel parkeren langs de weg en laden en lossen. Deze maatregel sluit aan op het gewenste (functionele) onderscheid met de Industrieweg Oost, waar een maximum snelheid geldt van 50 km/uur. Overwegende dat: • in de directe omgeving van station Elst diverse ruimtelijke ontwikkelingen zijn beoogd, welke volgen uit het onherroepelijk verklaarde bestemmingsplan ‘Elst Centraal voor de onderdelen infra en P+R garage’; • een van deze ontwikkelingen de realisatie van een P+R garage aan de (verlengde) Energieweg betreft, direct ten zuidoosten van station Elst; • deze parkeergarage met name bedoeld is voor reizigers die met de auto arriveren en vervolgens met het openbaar vervoer verder reizen; • in verband met de realisatie van deze parkeergarage enkele verkeersmaatregelen, zoals het instellen van parkeerverbod op de Energieweg genomen moeten worden; • deze maatregelen enerzijds tot doel hebben om het gebruik van de parkeergarage te bevorderen en anderzijds om te voorkomen dat op dit gedeelte van het industriegebied wordt geparkeerd, wat voorkomen moet worden; • dit namelijk zou leiden tot een hoge parkeerdruk op de Energieweg en tevens tot het onnodig onder druk zetten van de verkeersveiligheid, doorstroming, bereikbaarheid en leefbaarheid op dit gedeelte van het industriegebied; • het parkeren op de Energieweg versterkt wordt door het feit dat op de Industrieweg Oost reeds een parkeerverbod van kracht is in samenhang met de bouw van de nabijgelegen P+R garage; • de gemeente het in dat verband wenselijk acht een parkeerverbod in te stellen op de rijbaan van de Energieweg; • het parkeerverbod wordt ingesteld op de Energieweg, wat inhoudt dat in deze straat alleen in de aangeduide vakken toegestaan is te parkeren; • in de stroken naast de rijbaan, die niet voorzien zijn van vakken, het parkeren niet is toegestaan; • de Energieweg onderdeel uitmaakt van het bedrijventerrein en er daarom behoefte bestaat aan vrachtwagenparkeerplaatsen; • de gemeente middels zienswijzen is gewezen op het algemeen gebruik van de vrachtwagenparkeerplaatsen waardoor de bereikbaarheid van de bedrijven hoogstwaarschijnlijk verslechtert; • door het instellen van een algemene parkeerplaats voor vrachtwagens de kans aanwezig is dat vrachtwagens die hier parkeren een bestemming op andere wegen dan de Energieweg kunnen hebben of helemaal geen bestemming hebben in Elst; • de gemeente dit niet wenselijk acht, omdat de bereikbaarheid van de bedrijven aan de Energieweg onevenredig wordt beïnvloed door een te algemene parkeermaatregel; • de gemeente tegemoet wenst te komen aan de indieners van de zienswijzen door het gebruik van de parkeerstrook voor vrachtwagens verder te beperken met als doel dat hier alleen vrachtwagens geparkeerd mogen worden die als bestemming een bedrijf aan de Energieweg hebben; • door het instellen van een 30 km/u zone op de Energieweg de veiligheid op de weg voor alle soorten verkeer groter is. • op de Energieweg sprake is van veel laad- en losbewegingen; • op de Energieweg mogelijkheden zijn voor het parkeren van voertuigen. Het is daarom wenselijk een lage snelheid op de weg te hebben; • deze maatregel naar verwachting geen negatief effect heeft op de parkeercapaciteit ter plaatse aangezien de P+R garage voldoende parkeercapaciteit biedt voor OV-reizigers en andere kortparkeerders die met de auto arriveren; • deze maatregel aansluit op het gewenste (functionele) onderscheid met de Industrieweg Oost, waar een maximum snelheid geldt van 50 km/uur; ∘ het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven; ∘ de bovenvermelde maatregelen worden genomen op basis van artikel 2 van de WVW 1994 om de bruikbaarheid van de weg te waarborgen, de veiligheid op de weg te verzekeren en om weggebruikers en passagiers te beschermen; ∘ de Energieweg binnen de bebouwde kom ligt en in eigendom, beheer en onderhoud zijn bij de gemeente Overbetuwe; • het college van burgemeester en wethouders, overeenkomstig artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994, het bevoegd gezag is voor het nemen van dit verkeersbesluit; • overeenkomstig artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met een gemandateerde van de korpschef van de politie; nemen, gelet op het voorgaande, de volgende B E S L U I T E N : 1. een parkeerverbod op de Energieweg te Elst in te stellen door het plaatsen van borden model E1 van Bijlage 1 van het RVV 1990 en deze zonaal uit te voeren; 2. door middel van onderborden met tekst “uitgezonderd in de vakken” onder de zoneborden E1 van bijlage 1 van het RVV 1990 aangegeven wordt dat parkeren in de vakken is toegestaan; 3. door middel van borden E8c (parkeergelegenheid alleen bestemd voor vrachtwagens) van Bijlage 1 van het RVV 1990 de parkeerplaats voor vrachtwagens aan te geven; 4. door onder het bord E8c (parkeergelegenheid alleen bestemd voor vrachtwagens) een onderbord te plaatsen met tekst “alleen voor bezoekers bedrijven Energieweg” het parkeren op de vrachtwagenparkeerplaatsen alleen toe te staan voor vrachtwagens met bestemming een bedrijf op de Energieweg 5. een 30 km/uur zone in te stellen op de Energieweg te Elst door het plaatsen van de borden A1 30 (zone) en A2 30 (einde zone) van Bijlage 1 van het RVV 1990 aan weerszijden van de weg. 6. de verkeersborden voor de besluiten 1 t/m 5 te plaatsen zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende situatietekening 13.0281 (27-10-2014) in bijlage. Aldus besloten in de vergadering van . Burgemeester en wethouders, de gemeentesecretaris, de burgemeester, Th. Hoex MMO. drs A.S.F. van Asseldonk. Niet mee eens? Bent u het met het besluit niet eens? U kunt dan binnen 6 weken na publicatiedatum van dit besluit een beroepschrift sturen naar de rechtbank Gelderland, sector bestuursrecht, Postbus 9030, 6800 EM in Arnhem. U moet in uw beroepschrift uw naam en adres, de datum en een omschrijving van dit besluit zetten. Ook moet u zeggen waarom u het niet eens bent met het besluit. Vergeet ook niet uw beroepschrift te ondertekenen en een kopie van dit besluit mee te sturen! Voorlopige voorziening Soms kunt u niet wachten op de uitspraak over uw beroepschrift. U kunt dan bij de Voorzieningenrechter bij de rechtbank Gelderland om een voorlopige voorziening vragen. Dat kan alleen als u een beroepschrift heeft ingediend. Het adres van de locatie Arnhem is: Postbus 9030, 6800 EM in Arnhem. Digitaal beroep instellen en voorlopige voorziening vragen U kunt ook digitaal beroep instellen en/of om een voorlopige voorziening vragen via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Hiervoor moet u een elektronische handtekening (DigiD) hebben. Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden. Voor informatie over het genoemde verkeersbesluit kunt u contact opnemen met de heer K. Vogels (0481 - 362 300) van het team Buitenruimte en Vastgoed. Afschrift aan: Politie Gelderland-Midden Divisie Executieve Ondersteuning Afd. verkeersadvisering

 

Onderwerp: Verkeer | Weg, officielepublicaties uit categorie officielepublicaties/stcrt/2014.

Dit artikel verscheen op deElstgids.nl op 10-05-2024.

Laat dit artikel viral gaan in Elst, deel het met je vrienden!

Auteur

Foto van Redactie deElstgids.nl
Redactie deElstgids.nl

Weet wat er speelt in jouw buurt. Wij krijgen van de gemeente altijd als eerste de laatste vergunning aanvragen & andere bekendmakingen. Wij delen deze met onze lezers.

  1. Bekendmakingen elst
  2. stcrt-2014-31968

Gerelateerde berichten