Ontwerp verkeersbesluit instellen parkeerverbod Energieweg Elst uitgezonderd rabatstroken en vakken, aanwijzen vrachtwagenparkeerplaatsen en instellen 30 km/uur zone.

DeElstgids.nl kreeg de volgende bekendmaking binnen: Ontwerp verkeersbesluit instellen parkeerverbod Energieweg Elst uitgezonderd rabatstroken en vakken, aanwijzen vrachtwagenparkeerplaatsen en instellen 30 km/uur zone..

Meer informatie over deze bekendmaking:

Ons kenmerk: 14int02125 Burgemeester en wethouders van de gemeente Overbetuwe; Gelet op • artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de Provincie of een waterschap; • artikel 15, lid 1 van de WVW 1994 ingevolge de plaatsing van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat, geschiedt krachtens een verkeersbesluit; • artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) ingevolge de plaatsing van het verkeersteken E1 van Bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990) moet geschieden krachtens een verkeersbesluit; • artikel 24 van het BABW ingevolge verkeersbesluiten worden genomen na overleg met een gemachtigde van de korpschef van de politie; Aanleiding •Direct ten zuidoosten van station Elst komt een (betaalde) P+R parkeergarage, met als belangrijkste doelgroep reizigers die met de auto naar het station komen om vervolgens met het openbaar vervoer verder te reizen. Om te voorkomen dat de parkeergarage wordt gemeden en men in de naastgelegen Energieweg gaat parkeren moeten aanvullende verkeersmaatregelen genomen worden zoals: ∘het instellen van een parkeerverbod op de Energieweg. Parkeren op de rijbaan moet op deze weg voorkomen worden in het kader van de verkeersveiligheid, doorstroming op de weg en bereikbaarheid van de bedrijfspanden en de daarbij bijbehorende manoeuvreerruimte. ∘Het aanwijzen van vrachtwagenparkeerplaatsen Bij een parkeerverbod ontstaat er behoefte voor het parkeren van het vrachtverkeer voor de nabijgelegen percelen. Dit is op te lossen door een strook voor het parkeren van vrachtverkeer aan te leggen op de Energieweg. ∘Instellen 30 km/uur zone Deze maatregel heeft tot doel de verkeersveiligheid van het verkeer op de Energieweg te vergroten. De Energieweg maakt onderdeel uit van een industrieterrein waar lage rijsnelheden wenselijk zijn, vooral met veel parkeren langs de weg en laden en lossen. Deze maatregel sluit aan op het gewenste (functionele) onderscheid met de Industrieweg Oost, waar een maximum snelheid geldt van 50 km/uur. Overwegende dat: • in de directe omgeving van station Elst diverse ruimtelijke ontwikkelingen zijn beoogd, welke volgen uit het onherroepelijk verklaarde bestemmingsplan ‘Elst Centraal voor de onderdelen infra en P+R garage’; • een van deze ontwikkelingen de realisatie van een P+R garage aan de (verlengde) Energieweg betreft, direct ten zuidoosten van station Elst; • deze parkeergarage met name bedoeld is voor reizigers die met de auto arriveren en vervolgens met het openbaar vervoer verder reizen; • in verband met de realisatie van deze parkeergarage enkele verkeersmaatregelen, zoals het instellen van parkeerverbod op de Energieweg genomen moeten worden; • deze maatregelen enerzijds tot doel hebben om het gebruik van de parkeergarage te bevorderen en anderzijds om te voorkomen dat op dit gedeelte van het industriegebied wordt geparkeerd, wat voorkomen moet worden; • dit namelijk zou leiden tot een hoge parkeerdruk op de Energieweg en tevens tot het onnodig onder druk zetten van de verkeersveiligheid, doorstroming en leefbaarheid op dit gedeelte van het industriegebied; • Het parkeren op de Energieweg versterkt wordt door het feit dat op de Industrieweg Oost reeds een parkeerverbod van kracht is in samenhang met de bouw van de nabijgelegen P+R garage; • de gemeente het in dat verband wenselijk acht een parkeerverbod in te stellen op de rijbaan van de Energieweg; • Het parkeerverbod wordt ingesteld op de Energieweg, wat inhoudt dat in deze straat op openbare parkeerplaatsen en rabatstroken parkeren is toegestaan; • Door het instellen van een 30 km/u zone op de Energieweg de veiligheid op de weg voor alle soorten verkeer groter is. • Op de Energieweg sprake is van veel laad en losbewegingen; • Op de Energieweg mogelijkheden zijn voor het parkeren van voertuigen. Het is daarom wenselijk een lage snelheid op de weg te hebben; • deze maatregel naar verwachting geen negatief effect heeft op de parkeercapaciteit ter plaatse aangezien de beoogde P+R garage voldoende parkeercapaciteit biedt voor OV-reizigers en andere kortparkeerders die met de auto arriveren; • deze maatregel aansluit op het gewenste (functionele) onderscheid met de Industrieweg Oost, waar een maximum snelheid geldt van 50 km/uur; ∘ het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven; ∘ de bovenvermelde maatregelen worden genomen op basis van artikel 2 van de WVW 1994 om de bruikbaarheid van de weg te waarborgen, de veiligheid op de weg te verzekeren en om weggebruikers en passagiers te beschermen; ∘ de Energieweg binnen de bebouwde kom ligt en in eigendom, beheer en onderhoud zijn bij de gemeente Overbetuwe; • het college van burgemeester en wethouders, overeenkomstig artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994, het bevoegd gezag is voor het nemen van dit verkeersbesluit; • overeenkomstig artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met een gemachtigde van de korpschef van de politie; nemen, gelet op het voorgaande, de volgende B E S L U I T E N : 1. een parkeerverbod op de rijbaan van de Energieweg te Elst in te stellen door het plaatsen van borden model E1 van Bijlage 1 van het RVV 1990. 2. door middel van onderborden met tekst “parkeren toegestaan in rabatstroken en vakken” aangegeven wordt dat het parkeerverbod niet geldt voor de rabatstroken (klinkerverharding) langs de asfaltweg en in de parkeervakken; 3. door middel van borden E8 (vrachtwagen) van Bijlage 1 van het RVV 1990 de parkeerplaats voor vrachtwagens aan te geven. 4. een 30 km/uur zone in te stellen op de Energieweg te Elst door het plaatsen van de borden A1 en einde zone 30 A2 van Bijlage 1 van het RVV 1990 aan weerszijden van de weg. 5. de verkeersborden voor de besluiten 1 t/m 4 te plaatsen zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende situatietekening 13.0281 (29-07-2014) in bijlage. Aldus besloten in de vergadering van 12 augustus 2014. Het college van burgemeester en wethouders, de gemeentesecretaris, Th. Hoex mmo de burgemeester, drs A.S.F. van Asseldonk Niet mee eens? Bent u het met het besluit niet eens? Stuur dan binnen 6 weken na publicatiedatum van dit ontwerp verkeersbesluit een zienswijze naar burgemeester en wethouders van de gemeente Overbetuwe, Postbus 11, 6660 AA in Elst. U moet in uw zienswijze uw naam en adres, de datum en een omschrijving van dit ontwerp besluit zetten. Ook moet u zeggen waarom u het niet eens bent met dit ontwerp besluit. Vergeet u ook niet uw zienswijze te ondertekenen! De ingebrachte zienswijze zullen meegenomen worden bij het opstellen van het definitieve verkeersbesluit. Voor informatie over het genoemde verkeersbesluit kunt u contact opnemen met de heer H van Hoeven (0481 - 362 300) van het team Buitenruimte en Vastgoed. Afschrift aan: Politie Gelderland-Midden Divisie Executieve Ondersteuning Afd. verkeersadvisering

 

Onderwerp: Verkeer | Weg, officielepublicaties uit categorie officielepublicaties/stcrt/2014.

Dit artikel verscheen op deElstgids.nl op 10-05-2024.

Laat dit artikel viral gaan in Elst, deel het met je vrienden!

Auteur

Foto van Redactie deElstgids.nl
Redactie deElstgids.nl

Weet wat er speelt in jouw buurt. Wij krijgen van de gemeente altijd als eerste de laatste vergunning aanvragen & andere bekendmakingen. Wij delen deze met onze lezers.

  1. Bekendmakingen elst
  2. stcrt-2014-23762

Gerelateerde berichten